Meny

Solvik-Olsen stengte den første bomstasjonen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp.) og ordfører i Gjemnes, Odd Steinar Bjerkeset, jubler etter at bomstasjonen på Astad er avstengt. (Foto: Kjell Herskedal).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen stengte tirsdag 28. januar bomstasjonen på Astad i Gjemnes kommune på Nordmøre. Det skjedde til applaus og jubel fra et hundretalls frammøtte og fløyting fra forbipasserende biler.

GJEMNES: Ministeren var selv blant de første som kunne kjøre bomfritt da han fortsatte turen i retning Kristiansund.

Dette er den første av bomstasjonene i drift på Solvik-Olsens kuttliste som stenges.

Neste uke står to nye bomstasjoner for tur, men de blir stengt uten samferdselsministerens tilstedeværelse.

Foran skjema

– Nei, dette er det eneste stedet der jeg egenhendig skrur av strømmen og fjerner skiltet. Det passet godt denne gangen fordi jeg var i Møre og Romsdal for å bli orientert om aktuelle vegprosjekter i fylket, sier Solvik-Olsen til Våre Veger.

Han overrumplet likevel ordføreren og formannskapet i Gjemnes, som hadde planlagt en markering rundt stengingen 1. februar. Her lå ministeren litt foran skjema.

Bomstasjonen på Astad ble bare sju-åtte måneder gammel. Den ble åpnet i høljregn og tordenvær, og ble stengt under en lav vintersol, riktignok i selskap med en iskald vind.

Video: Se FrP-Hoksrud forsvare bompenger og bilavgifter

Skulle stå i ti år til

– Denne bommen hadde blitt stående i ti år til dersom ingen hadde grepet inn. Det er bortkastede penger både for bilistene og for samfunnet. Vi vil ha mer veg og færre bomstasjoner. Når det går 10-12 kroner til administrasjon og renter per passering, blir det nokså meningsløst, sier samferdselsministeren.

Ordfører Odd Steinar Bjerkeset (KrF) jublet sammen med samferdselsministeren da skiltet med bompengeavgifter var nedskrudd.

– Nå er det endelig både ferjefritt og bomfritt på E39 mellom Kristiansund og Molde. Vi beklager på ingen måte at bommen fjernes. Bommen har delt kommunen i to. Spesielt for folk som bor langs Gjemnesstranda er det veldig bra at den nå er borte, sier Bjerkeset til Våre Veger.

Gjenbruk av utstyret

Prosjektleder Per Bjørn Gjelsten i Stor-Krifast kan opplyse at det har kostet mellom fire og fem millioner kroner å bygge den automatiske bomstasjonen på Astad.

– Noe av utstyret kan brukes på nytt. Det kommer en ny bomstasjon ved Tresfjordbrua når denne åpner. Vi får rigge ned her og montere opp igjen der, sier Gjelsten.

Kjetil Strand, som er strategisjef i Statens vegvesen Region Midt, var til stede både under åpningen for 7-8 måneder siden og tirsdag da bomstasjonen ble stengt.

Når året er omme vil det bare være to bomstasjonere igjen i Møre og Romsdal, men det kommer nye. I alle fall er det planlagt nye. Blant disse er bypakkene i Ålesund, Molde og Kristiansund.

– Vil bypakkene bli godkjent av dagens samferdselsminister, tror du?

– Vi håper det. I tillegg til finansiering er bypakkene et virkemiddel for å få biltrafikken ned, så det er en viss forskjell sammenlignet med en vanlig bomstasjon, sier Strand.

Les også:

Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld

Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling

Samferdselsministeren har en hemmelig fortid i miljøbevegelsen 

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus