Administrasjon sluker NAV-ansattes arbeidstid

EN fjerdedel av tiden til ansatte i NAV går til andre ting enn å jobbe for klientene. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)
EN fjerdedel av tiden til ansatte i NAV går til andre ting enn å jobbe for klientene. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

De ansatte i NAV bruker en firedel av arbeidstiden på oppgaver som ikke har med brukerne å gjøre. – Ganske rystende tall, sier Hans Olav Syversen, parlamentarisk leder i KrF.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Aftenposten som skriver at kurs, møter, opplæring, veiledning av kolleger, ledelse, arkivering, post og telefonsamtaler som ikke har med brukerne å gjøre tar opp nesten en firedel av arbeidstiden til de ansatte i NAV.

– Vi må bruke mye tid på intern opplæring. Egentlig kunne vi brukt mye mer, sier Hanne Nordhaug som er leder i NTL NAV.

Hun sier at den store utskiftingen av ansatte i etaten og sykefravær gjør at de ansatte må bruke mye tid på opplæring av nyansatte.

Les også: NAV-kontorer sikres mot farlige klienter

– Altfor, altfor høyt

Det jobber både kommunalt og statlige ansatte på NAV-kontorene. Nordhaug snakker på vegne av de statlige ansatte. De brukte 25,5 prosent av arbeidstiden på administrasjon og intern opplæring i fjor.

Det er lavere tall enn de siste årene. Høyest var det i 2008. Da var tallet 29,6 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

KrFs parlamentariske leder Hans Olav Syversen sier det er «ganske rystende tall».

– Når en firedel av tiden brukes på helt innadrettet virksomhet, så er det for meg umiddelbart et altfor, altfor høyt tall, sier han.

KrF satt med statsråden i Arbeids- og sosialdepartementet da NAV-reformen ble vedtatt i Stortinget i 2005.

Les også: Klarer ikke å betale regningene sine

Mindre byråkrati

Reformen ble igangsatt året etter og sluttført i 2010. I desember skrev NRK at reformen ikke hadde fått flere ut i jobb.

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) sier han har ambisjoner om å få satt ned et ekspertutvalg som skal gå gjennom NAV innen påske. Han mener de ansatte bør bruke mindre tid på administrasjon og byråkrati, og støttes av lederen av Stortingets Arbeids- og sosialkomité, Arve Kambe (H).

– At man bruker en firedel av arbeidstiden til dette, kan ingen være fornøyd med, sier Kambe til Aftenposten.

ABC Nyheter skrev i fjor at det gjennomsnittlige sykefraværet for alle statlig ansatte i NAV har ligget over snittet i Norge generelt de siste fem årene.

Les saken: Høyt sykefravær blant NAV-ansatte