Facebook fjerner sponsede innlegg fra nyhetsstrømmen

SPONSEDE INNLEGG: Facebook ble saksøkt for annonseringsformatet i 2011, og i fjor valgte de å betale tjue millioner dollar i erstatning til dem som hadde klaget. Foto: NTB Tema/Tek.no
SPONSEDE INNLEGG: Facebook ble saksøkt for annonseringsformatet i 2011, og i fjor valgte de å betale tjue millioner dollar i erstatning til dem som hadde klaget. Foto: NTB Tema/Tek.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebook har bekreftet at de vil fjerne «sponsede hendelser» fra nyhetsstrømmen fra og med april.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De sponsede innleggene har vært en svært kontroversiell annonseringstjeneste, og har skapt mye hodepine for Facebook det siste året.

Ideen var å gi bedrifter og organisasjoner, med flere enn 400 følgere, muligheten til å betale seg til bedre synlighet i nyhetsstrømmen. Ved å betale en sum direkte til Facebook, ville organisasjonens innlegg løftes opp i nyhetsstrømmen til både følgere og venner av følgerne.

Les også: Facebook og personvernet

Facebook ble saksøkt for annonseringsformatet i 2011, og i fjor valgte de å betale tjue millioner dollar i erstatning til dem som hadde klaget.