Regjeringen vurderer å tillate ølreklame

Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) ønsker å gjøre reklame for norskprodusert øl lovlig. Men Kristelig Folkeparti slår fast at det er fullstendig uaktuelt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det finnes hele 1.500 norske ølmerker og produsentene viste frem sitt øl på den store matmessen Grüne Woche i Berlin fredag, melder TV 2.

I Norge er det forbudt å reklamere for alkoholholdige drikkevarer.

– Forbudet er totalt utdatert. Reklameforbudet ble innført for 40 år siden. Siden har verden forandret seg totalt, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Landbruksministeren Listhaug. vil forsøke å lette på forbudet.

– Hvis du skal bygge opp en bedrift, er det viktig at du får informere om produktet og regjeringen vil se på om det er muligheter for at norske produsenter skal få fortelle om det ølet de produserer. Vi får se om det innenfor dagens lovverk er mulig å få til noen justeringer, sier statsråden.

Les også: Fårikålen får konkurranse - hva bør være Norges nye nasjonalrett?

En slik endring må få støtte fra blant andre Kristelig Folkeparti. Og det kommer ikke på tale.

– Nå er det slik at regjeringspartiene har skrevet under en avtale med oss, hvor vi fastslår at hovedlinjene står fast, og jeg forutsetter at regjeringen holder det de har skrevet under på, sier partiets stortingsrepresentant Hans Olav Syversen.

Les også: Kommer hjem uten eksportavtaler

Han sier at han ikke engang regner med at dette blir et forslag.

– Vi har et reklameforbud, og å prøve og innføre snikreklame kan man bare ikke gjøre med vår tilslutning. Det tror jeg alle forstår, sier Syversen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus