Helikopterulykken på Sollihøgda:

Nytt bilde viser høyspentledning kveilet rundt rotormasten

HAVARI: Hovedrotorhodet på helikopteret. Bruddene på tre av fire synlige kontrollstag (pitch linker) er merket med røde piler. Det fjerde staget er skjult bak rotormasten. Deler av høyspentledningen sees kveilet rundt rotormasten. Foto: Statens Havarikommisjon
HAVARI: Hovedrotorhodet på helikopteret. Bruddene på tre av fire synlige kontrollstag (pitch linker) er merket med røde piler. Det fjerde staget er skjult bak rotormasten. Deler av høyspentledningen sees kveilet rundt rotormasten. Foto: Statens Havarikommisjon

Helikopteret mistet styremuligheter fordi høyspentledningen kveilet seg rundt hovedrotorbladene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge politiet er det så langt ingenting som tyder på at det var tekniske feil på helikopteret som havarerte på Sollihøgda i Buskerud tirsdag.

Anestesilege Anders Rostrup Nakstad og flygeren Bjørn Nergård mistet livet i ulykken.

Nå offentliggjør Statens Havarikommisjon for Transport et nytt bilde av helikopteret som under innflyging traff høyspentlinje, anslagsvis 20-30 meter over bakken.

Les også: Brannmenn holdt på å få helikopteret i hodet

– Hovedrotorbladene har røket

På sine hjemmesider skriver havarikommiksjonen at en høyspentlinje kveilet seg rundt hovedroteten på helikopteret.

– De første undersøkelsene har vist at det var flere kontaktpunkter mellom høyspentlinjene og helikopteret. En av linjene har kveilet seg rundt hovedrotoren på en slik måte at samtlige kontrollstag (pitch linker) til hovedrotorbladene har røket. Det var derfor ikke mulig å kontrollere helikopteret etter at det traff høyspentlinjene, skriver havarikommiksjonen.

I det videre undersøkelsesarbeidet vil havari­kommisjonen blant annet gjennomføre følgende:

  • Samtale med vitner og granske filmklipp fra ulykken
  • Kartlegge relevant kommunikasjon i tiden umiddelbart før ulykken skjedde
  • Kartlegge forhold omkring innflyging og landing på improviserte landingsplasser, samt kart og merking av spenn

Saken fortsetter under bildetUNDERSØKES: Helikopteret i havarikommisjonens hangar på Lillestrøm. Foto: SHTUNDERSØKES: Helikopteret i havarikommisjonens hangar på Lillestrøm. Foto: SHT

Merker etter høyspentledningen

Til VG sier Havariinspektør Tor Nørstegård, ved Statens Havarikommisjon for Transport, at det er sammensatte grunner til helikopterulykken.

– Det er ikke én årsak hvor vi finner én løsning, men flere og sammensatte grunner til at helikopteret styrtet. Vi kommer videre, men har ingen konklusjoner enda. Jeg kan ikke si mer enn at det er tydelige merker etter kontakt med høyspentlinjen. Vi må finne ut hvorfor helikopteret traff denne, sier Nørstegård.

Se også: – Vi har mistet to gode kolleger

Fikk ikke kontakt

Politiet forsøkte, men fikk ikke kontakt med ulykkeshelikopteret før det skulle lande ved Sollihøgda for å bistå i redningsarbeidet etter en lastebilvelt.

– Politiet hadde forsøkt å komme i kontakt med helikopterpiloten for å varsle om landingsforholdene med snø og strømkabler, sier stabssjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt til NRK.

Etter at de ikke fikk kontakt over radiosambandet med helikopteret prøvde politifolkene forjeves å signalisere med håndsignaler å advare om strømkablene.

Normann kan ikke si noe om hvorfor det ikke lyktes politiet å få kontakt med helikopteret over sambandet.

– Vi kjenner ikke til detaljene om hvorfor helikopteret ikke hadde kontakt med nødetatene på bakken. Det som kommer fram nå er nytt også for oss, har flygesjefen sagt.

Les også: Politiet: - Ingenting som tyder på teknisk feil

Se video: Her styrtet helikopteret

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus