Vil ha bedre merking av kraftlinjer

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Flygerforbund mener økonomiske hensyn veier tyngre enn flysikkerhet, og etterlyser bedre merking av hindringer for fly og helikoptre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må ha klarere retningslinjer for merking av luftfartshindre, og hvilke luftfartshindre som skal merkes, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold til NRK.

Hør lydloggen fra AMK i videoen øverst.

I 2009 la Luftfartstilsynet fram forslag en ny, skjerpet forskrift om luftfartshindringer. Men dette forslaget ble aldri innført. Luftfartstilsynet måtte trekke tilbake forslaget, som fikk kritikk fra flere hold.

Les også: Politiet fikk ikke kontakt med helikopteret

– Noen mente det ikke gikk langt nok, mens andre mente det var helt urealistisk med så mye merking, sier flyplassinspektør Sverre Vebjørn Kjerpeseth i Luftfartstilsynet

Det var særlig kraftbransjen som hadde innvendinger mot de nye forskriftene. De la fram regnstykker over hva det ville koste, og det var så skyhøye beløp at de mente det var umulig. De mente sikkerhetsgevinsten ikke sto i forhold til hvor mye det kostet. Derfor valgte Luftfartstilsynet å trekke forslaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flygerforbundet mener dette er nok et eksempel på at penger settes foran sikkerhet.

– Vi ser en lignende konflikt over alt i luftfarten, der sikkerhetstiltak settes opp mot økonomi. Det er en holdning vi ikke liker, og vi må sette sikkerheten på topp hvis vi skal fly trygt i et land som Norge, sier Skatvold.

Bakgrunn: Legehelikopter styrtet i Buskerud

Etter flere høringsrunder og utkast har Luftfartstilsynet nå sendt et nytt forslag ut på høring. Det skal erstatte nåværende forskrifter fra 2002, som både tilsynet og flygerforbundet mener har gått ut på dato.

Se video fra ulykkesstedet under: