Politiet fikk ikke kontakt med helikopteret

Politiet fikk ikke kontakt med helikopteret
Politiet fikk ikke kontakt med helikopteret

Politiet forsøkte, men fikk ikke kontakt med ulykkeshelikopteret før det skulle lande ved Sollihøgda. Helikopteret hadde ingen såkalt svart boks om bord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed er det usikkert om noen får vite hva som foregikk i sekundene før helikopteret krasjet med høyspentlinjen og styrtet.

– Mange har spurt om NLAs helikoptre har en såkalt «black box», som tar opp kommunikasjonen i fartøyet. Av hensyn til vekt har ikke helikoptre av denne størrelsen taleregistrator eller ferdskriver, sier kommunikasjonsrådgiver Randi Buckley i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Ikke kontakt

Politifolk på bakken forsøkte å varsle mannskapet i helikopteret om at det var i ferd med å lande i et område med høyspentlinjer med snø, men oppnådde ikke kontakt.

– I stedet ble de hjelpeløse vitner til ulykken som tok to liv tirsdag, sier stabssjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt til NRK.

Politiet hadde satt en politibil på den sperrede delen av E16, men oppnådde ikke kontakt med helikopteret på radio og hadde derfor ikke pekt ut noe egnet landingssted.

Les også: Bjørn (52) og Anders (38) omkom i ulykken

– Ville trygget landingen

– Det ville trygget landingssituasjonen vesentlig dersom det hadde vært oppnådd kontakt med piloten. Hvorfor det ikke skjedde, kan vi ikke svare på nå. Politiet forsøkte gjentatte ganger å oppnå kontakt med piloten over nødkanalen, sier Tvenge.

Han avventer nå at etterforskningen av ulykken vil avdekke hvorfor politifolkene på bakken ikke fikk kontakt med helikopteret.

Tvenge sier det er sjefen i helikopteret som bestemmer når og hvor han vil lande selv om det er politiet som har skadestedsledelsen på et sted hvor en ulykke er skjedd.

Bakgrunn: Legehelikopter styrtet i Buskerud

– Kjent problem

Norsk Luftambulanse slår fast at det ofte er problematisk å opprette kontakt mellom politiet og de i luften.

– Det kjenner vi til både fra digitalt nødnett og fra tidligere analogt nett at det kan være problemer med å oppnå kommunikasjon, sier flygesjef Erik Normann i Norsk Luftambulanse.

– I noen av våre helikoptre er digitalt nødnett installert. Om det har vært i bruk på dette oppdraget, kjenner vi fortsatt ikke til, sier Normann.

Nordre Buskerud politidistrikt sier til NRK at de ikke har tatt i bruk det nye nødnettet.

Personvernpolicy