Fulgte planen – blåste røyken mot innesperrede bilister

Den utbrente traileren inne i Gudvangatunnelen som forårsaket skade på både folk og biler i august i fjor. Foto: Arne Veum (NTB scanpix)
Den utbrente traileren inne i Gudvangatunnelen som forårsaket skade på både folk og biler i august i fjor. Foto: Arne Veum (NTB scanpix)

Beredskapsplanen og misforståelse om hvor i tunnelen det brant, førte til at røyken i Gudvangatunnelen ble blåst mot der det befant seg flest folk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag kom Statens vegvesen med sin rapport etter brannen i tunnelen i Sogn og Fjordane 5. august i fjor, melder NRK. Da et vogntog begynte å brenne inne i den 11 kilometer lange tunnelen, blåste ventilasjonsanlegget først røyken mot Flåm.

Da brannslukkingsapparatene ble tatt i bruk og brannen ble varslet, snudde derimot viftene og blåste røyken mot Gudvangen, i henhold til beredskapsplanen for tunnelen. Dette er for at brannvesenet skal kunne komme til og starte sluknings- og redningsarbeidet.

I tillegg trodde brannsjefen at det brant nærmest Gudvangen, skriver NRK. Problemet var at tunnelåpningen ved Gudvangen i virkeligheten var betydelig lenger unna brannen enn åpningen på Flåm-siden. Det var også mellom Gudvangen og det brennende vogntoget de fleste i tunnelen befant seg. Dermed ble det meste av røyken blåst mot den delen av tunnelen hvor det var flest folk.

Bakgrunn: – Vi kunne like gjerne hatt 40 omkomne

Brannsjefen opprettholdt instruksen om at røyken skulle mot Gudvangen. Et styrepanel som kunne blåst røyken motsatt vei, ble ikke benyttet. «Det kan virke som om brannvesenet ikke kjenner styringspanelet godt nok», står det i rapporten.

73 personer måtte på sykehus etter brannen, seks av dem med alvorlige skader.

Les også:

Økende risiko i Gudvangatunnelen i fremtiden

Ingen ekstra midler til nødnett i tunneler

– Motoren i vogntoget eksploderte

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus