Vinmonopolet nektet Parkinson-rammet å handle

Edmund Henry Parkinson har sykdommen Parkinson og ble nektet å handle på Vinmonopolet i Moss fordi de trodde han var beruset. Foto: Terje Holm / Moss Avis
Edmund Henry Parkinson har sykdommen Parkinson og ble nektet å handle på Vinmonopolet i Moss fordi de trodde han var beruset. Foto: Terje Holm / Moss Avis
Artikkelen fortsetter under annonsen

De ansatte på Vinmonopolet Moss trodde Parkinson-rammede Edmund Henry Meller var beruset. – Det var en horribel opplevelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Parkinsonisme

Parkinsonisme er en samlebetegnelse på en rekke kroniske, nevrologiske sykdommer som ligner på hverandre og som kjennetegnes ved at de særlig gir problemer knyttet til bevegelser og bevegelighet.

I Norge er det rundt 8000 mennesker som har en parkinsonisme-diagnose, hvor 80 prosent har Parkinsons sykdom. De fleste som får sykdommen er i alderen 55-65 år, men Parkinsons sykdom forekommer også hos personer helt ned i 20-årene.

Årlig rammes cirka 600-1000 personer av Parkinsons sykdom her i landet.

Parkinsons sykdom (paralysis agitans) debuterer ofte gradvis og snikende, og oppdages ofte først av pårørende før pasienten selv.

Symptomer på Parkinsons sykdom: Skjelving, nedsatt motorikk, reduserte kognitive evner, nedsatt ansiktsmimikk, sløret språk.

Kilde: Norges Parkinsonsforbund

– Slike ting skjer oftere enn hva som er akseptabelt. Vi vet om Parkinsons-rammede som blant annet har blitt nektet inngang på steder og stoppet av politiet fordi de ser mistenkelige ut, forteller Generalsekretær Magne Wang Fredriksen i Norges Parkinsonforbund til ABC Nyheter.

Han mener at det handler om medmennesklighet, og at vi i dag lever i kalde tider der folk bryr seg for lite om hverandre.

– Det koster så lite å spørre personen om hvorfor han eller hun oppfører seg på måten de gjør. Det handler om å vise omtenksomhet og empati. Da ville mange sluppet å bli satt i bås fordi man ser annerledes ut, sier Fredriksen til ABC Nyheter.

Les også: Nobelprisvinner mener ødelagt hukommelse kan repareres

Generalsekretær Magne Wang Fredriksen i Norges ParkinsonforbundGeneralsekretær Magne Wang Fredriksen i Norges Parkinsonforbund

Blankt avvist

– Da jeg kom til kassa og skulle betale, ble jeg avvist med ordene: «Jeg tror ikke du skal ha noe mer», forteller Edmund Henry Meller til Moss Avis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han opplevde situasjonen på Vinmonopolet som ydmykende og forteller at han prøvde å overbevise de ansatte om at han kun hadde drukket brus.

Mellers symptomer er ustødig gange og redusert ansiktsmotorikk som gjør at han snakker noe utydelig.

Les også: Utvikler hjelmer som kontrollerer hjernen

Vanskelig å skille

Avdelingsleder Marie Baarli i Vinmonopolet Moss beklager hendelsen. Hun forteller at Vinmonopolet har et stort ansvar og at det noen ganger skjer feilvurderinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi skal selvsagt ikke avvise personer som er syke. Men noen ganger kan det være vanskelig å skille mellom dem som er syke og personer som faktisk er overstadig beruset, sier Baarli til Moss Avis.

Vinmonopolet har ingen klare retningslinjer for hvordan de håndterer vurdering av sykdommer som kan forveksles med beruselse, ifølge Moss Avis. Baarli mener at det ville vært enklere å håndtere misforståelser dersom for eksempel Norges Parkinsonforbund hadde utstedt et kort til medlemmene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Helse i hvert trinn

– Kan ikke forvente «sykdomsid»

Fredriksen synes at Baarlis forslag er et godt initiativ, men at mennesker som jobber i en slik bransje burde kunne spørre sine kunder om hva som er grunnlaget til at de oppfører seg som de gjør.

– Det er enkelt å si: Hvorfor opplever jeg at du er ustødig, eller hvorfor opplever jeg at du oppfører deg annerledes, sier han.

Les også: – Tre glass vin er nok

Norges Parkinsonforbund har «Parkinson-bevis» til de som måtte ønske det, og for noen er det er godt hjelpemiddel.

– Vinmonopolet kan ikke forvente en informasjonsbrosjyre hver gang de får en kunde som er annerledes, konstanterer Fredriksen.

Meller forteller at han godtar beklagelsen og håper at noe slikt aldri skjer igjen.