Pilot skrudde av viktig system – så smalt det

Deaktiverte viktig system like før flyet krasjlandet ved flyplassen i San Francisco.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre personer mistet livet i ulykken, og rundt 180 personer er skadd, da Asiana Airlines rute 214 krasjlandet under landing ved flyplassen i San Francisco 6. juli i år.

Flyet snurret 330 grader da det krasjet, og halen på flyet ble revet av.

I en rapport fra den amerikanske havarikommisjonen NTBS som ble lagt frem under en høring onsdag, kommer det frem at piloten innså at farten var for lav.

Pilotene forsøkt da å øke farten for å unngå krasjen.

Les også: Flyvrak finkjemmes for svar i San Francisco

Skrudde av system

Rapporten slår at piloten 1600 meter opp i lufta deaktivert autothrottle-systemet om bord som regulerer blant annet flyets fart.

KRASJ: Asiana Airlines rute 214 krasjlandet under landing ved flyplassen i San Francisco 6. juli i år. Foto: ApKRASJ: Asiana Airlines rute 214 krasjlandet under landing ved flyplassen i San Francisco 6. juli i år. Foto: ApKRASJ: Asiana Airlines rute 214 krasjlandet under landing ved flyplassen i San Francisco 6. juli i år. Foto: ApKRASJ: Asiana Airlines rute 214 krasjlandet under landing ved flyplassen i San Francisco 6. juli i år. Foto: Ap

Piloten har fortalt til etterforskerne at de trodde systemet ikke kunne skrus helt av under en nedstigning, skriver USA Today.

To andre piloter skal ha fortalt etterforskerne at piloten tidligere har blitt advart om at systemet ikke automatisk skrur seg på når flyet reduserer hastigheten.

Den ansvarlige piloten hadde lagt bak seg nesten 20 år med nærmere 10.000 flytimer da det gikk galt, men han hadde bare 43 timers erfaring bak spakene på fly av typen Boeing 777.

Flytypen har aldri før vært involvert i noen ulykke der passasjerer har omkommet, og det har bare én gang tidligere blitt meldt om en alvorlig hendelse der passasjerer har vært involvert.

Les også: Piloter ville avbryte landing i San Francisco

Vil vite hvorfor

Etter ulykken er det blitt trukket fram at et navigasjonssystem som skal bidra til at piloter lander trygt, var skrudd av. Landingssystemet Glide Path er ment å bistå pilotene når været er dårlig, men det var både klarvær og sol da Flight 214 fra Asiana Airlines krasjet.

Sikkerhetseksperter framholder at systemet ikke er nødvendig under rutinelandinger, og at det ikke er uvanlig at flyplasser skur det av under vedlikehold eller av andre grunner.

Høringen vil ikke tildele skylden for ulykken eller komme med anbefalinger, men vil utforske hvordan og hvorfor det skjedde.

– Vi møtes for å lære leksjoner, sier formann i NTSB Deborah Hersman til USA Today.

Personvernpolicy