Forsker: Lærere gjør det dårligere på IQ-tester

LAVERE IQ ENN GJENNOMSNITTET: Ny forskning viser at mannlige lærere gjør det dårligere på IQ-tester enn resten av befolkningen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
LAVERE IQ ENN GJENNOMSNITTET: Ny forskning viser at mannlige lærere gjør det dårligere på IQ-tester enn resten av befolkningen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mannlige lærere gjør det dårligere på forsvarets IQ-tester enn resten av befolkningen, noe som kan være én av forklaringene på at norske ungdommer gjør det dårligere på kunnskapstester, mener professor Gunnar Salvanes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når en gir lærere lav lønn, sparer det det offentlige masse penger. Men det skjer noe med rekrutteringen, sier Salvanes som er professor ved Norges Markedshøyskole til Dagens Næringsliv.

Salvanes holdt mandag et innlegg på produktivitetsseminaret som Finansdepartementets rådgivende utvalg for modell- og metodespørsmål arrangerte. Temaet til Salvanes var betydningen som kvaliteten på arbeidstakerne har på produktiviteten i økonomien.

Salvanes mener kunnskapen i befolkningen er blitt svekket de siste årene, og at nedgangen startet lenge før PISA-målingene startet på begynnelsen av 2000-tallet.

Les også: Enkel test kan avsløre din IQ

Både resultatene av forsvarets IQ-tester, som måler forståelse av aritmetikk, ordgjenkjenning og figurgjenkjenning, og internasjonale målinger av blant annet leseferdigheter, viser at ferdighetene i befolkningen har falt siden 1970-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salvanes mener altså at én av årsakene er at kvaliteten på lærerne har falt. Salvanes viser til at mennene som rekrutteres til læreryrket, har scoret stadig lavere på IQ-testene sammenlignet med resten av den mannlige befolkningen. Selv om tilsvarende tall ikke finnes for kvinner, tror professoren at samme tendens også gjelder for kvinnelige lærere.

Les også: Gus (5) har en IQ på 147

Andre mulige forklaringer på kompetansefallet hos norske ungdommer, kan ifølge Salvanes være at karakterer forsvant fra barneskolen på 1970-tallet og at man innførte «moderne matematikk», der mengdelære sto sentralt, på 1970-tallet.