Butikkjedene slipper unna med villedende reklame

VILLEDENDE REKLAME: Flere av de store butikkjedene villeder kundene sine med en reklamepraksis som ikke nødvendigvis gagner kundene. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
VILLEDENDE REKLAME: Flere av de store butikkjedene villeder kundene sine med en reklamepraksis som ikke nødvendigvis gagner kundene. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for at Forbrukerombudet påpeker villedende markedsføring hos en rekke større butikkjeder, går det flere år før de får noe annet enn en skriftlig advarsel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet ser blant annet at det i møbel- og sportsbransjen tar svært lang tid å endre praksis etter at ombudet har påpekt villedende markedsføring.

Forbrukerombudet ser på kjedene Living, Bohus, Skeidar, Anton Sport og G-sport som verstingene, skriver Aftenposten.

– Etter en opprydning i bransjene ser vi i noen tilfeller at det kan gå tre-fire år, og så må vi ta fatt igjen. Dette er skjedd i møbelbransjen, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Skal evaluere

Barne- og familieminister Solveig Horne (Frp), som er ministeren med ansvar for forbrukersaker, varsler en evaluering av markedsføringsloven neste år. Det kan bety skarpere reaksjoner mot bedrifter som bryter loven.

– Dette er en lov som er basert på frivillighet og tillit, men sakene som er kommet frem i mediene kan tyde på at noen bedrifter trenerer håndhevingen av loven. Dette må vi ta med oss når vi skal evaluere loven neste år, sier Solveig Horne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke greit at det går så lang tid fra Forbrukerombudet tar kontakt og gir en advarsel til en bedrift, til det får konsekvenser, sier hun til NTB.

– Det vi må se på er om lovbrudd skal få kraftigere konsekvenser og om det skal gå kortere tid fra advarsel til reaksjon. Vi må også se på om det i enkelte tilfeller ikke bare holder med en advarsel, sier Solveig Horne.

– Det viktigste for oss er at forbrukerne skal ha et så effektivt vern som mulig. Når bedrifter gjentatte ganger ikke forholder seg til advarsler, må vi se om vi trenger strengere virkemidler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Én million

Møbelkjeden Living ble ilagt tvangsmulkt i oktober i år etter flere tilfeller der kjeden har brukt førpriser som ikke har vært reelle. I et brev til kjeden går det frem at Forbrukerombudet i flere runder siden 2005 har henvendt seg til kjeden for å få den til å rydde opp i praksisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Living er et eksempel på at vi jobber kontinuerlig med å lære opp kjedene. Det hører med til historien at vi tidligere har fattet vedtak mot Bohus og Skeidar, sier Gjedrem og legger til:

– Her har vi strukket oss veldig langt for å oppnå en frivillig ordning.

Dersom Living bryter markedsføringsloven på nytt, kan det utløse en tvangsmulkt på 1 million kroner.

Vil ikke lure kundene

Kategori- og innkjøpsansvarlig Bodil Myhrvold hos Living sier saken er beklagelig og at de ikke ønsker å opptre ureglementert. Hun forklarer bruddene med utfordringene rundt sammenslåingen av selskapene Living og Skeidar.

– Vi ønsker ikke å lure noen av våre kunder, sier hun.

Aftenposten har nylig omtalt butikkjeden Tilbords som hadde samme vare på tilbud i åtte av ni måneder. Eksisterer det ingen reell førpris, er det snakk om villedende markedsføring, mener Forbrukerombudet. Tilbords har innrømmet feilene og lovet bot og bedring fra nyttår.