Meny

Flykaos i Storbritannia etter tekniske problemer

Flykaos i Storbritannia etter tekniske problemer

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tekniske problemer i flykontrollen i England førte til store forsinkelser i flytrafikken i Storbritannia lørdag.

På Heathrow, en av Europas største flyplasser, var over 60 flyavganger innstilt lørdag morgen og formiddag. På Gatwick var 20 prosent av flyavgangene forsinket.

Det ble også meldt om store forsinkelser på en rekke andre flyplasser både i Storbritannia og Irland.

– Teknikere forsøker å få rettet feilen så fort som mulig, men det vil medføre en del forsinkelser, opplyser trafikkontrollen NATS lørdag formiddag.

Det er ved kontrollsenteret i Hampshire at problemene oppsto.

- Det blir en del forsinkelser til og fra Storbritannia. Slot betyr at det er begrensninger i antall landinger og avganger på flyplassen som fører til at vi ikke får lande og ta av som planlagt. Dette, i kombinasjon med det dårlige været som har vært, gjør at det blir vanskelig å gjennomføre flyvninger, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til ABC Nyheter.

Sandaker-Nielsen oppfordrer passasjerene til å følge med på Norwegians hjemmesider.

– Vi sender ut SMS til passasjerer som blir rammet. Dersom noen har behov for å endre reisene sine, oppfordrer vi til at de gjør dette på nettsidene hvis de opplever at køen på kundesenteret blir for lang, sier han.

- Det blir forsinkelser. Vi har fem fly fra Oslo til London i dag og alle kommer til å bli forsinket noen timer. Vi har ikke kansellert noen foreløpig. Det kommer til være problemer fram til i kveld. Vi ber reisende om å følge med på nettsidene og informasjonen de får på flyplassene, sier Henrik Edstrøm, pressevakt i SAS.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus