– Norske elever dyre i drift – ikke flinke nok

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen under fremleggelsen av resultatene fra PISA på Radisson Blu Plaza hotell i Oslo tirsdag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen under fremleggelsen av resultatene fra PISA på Radisson Blu Plaza hotell i Oslo tirsdag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skattebetalerne bruker mye penger på å utdanne norske elever, noe som burde ha ført til høyere PISA-rangering, mener pedagogikkprofessor Thomas Nordahl. Han konstaterer at pengebruken ikke har gitt resultater.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

PISA-undersøkelsen som ble lagt fram tirsdag viser at norske elever gjør det dårlig i internasjonal målestokk og at spesielt matematikk faller de unge tungt for brystet. Regjeringen ga tirsdag uttrykk for at den er bekymret.

– Vi kan ikke sukre pillen. Resultatene viser at Norge har et realfagsproblem, og det er alvorlig. Selv om vi bruker mer penger på utdanning enn mange andre land, er vi likevel ikke gode nok, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Les også: Røe Isaksen skuffet over norske skoleresultater

Han får støtte fra pedagogikkprofessor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.

– Få elever i verden er dyrere enn de norske. Jeg mener det burde ført til at vi lå høyere på PISA, selv om PISA ikke måler alt, sier Nordahl til Aftenposten.

Utdanningsdirektoratet har ikke samlet oversikt på hvor mye de mange tiltakene som skal bedre elevenes ferdigheter, har kostet. Men i et notat opplyser direktoratet at det kan virke som om verken flere timer, reformen Kunnskapsløftet eller nasjonale prøver har hatt positiv innvirkning på læringsresultatene ut fra PISA-undersøkelsens funn. Nordahl mener tiltakene ikke har truffet godt nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Røe Isaksen: Alltid beundret Kristin Halvorsen

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at driftsutgiftene per elev har steget med 66 prosent siden 2003, til nesten 96.000 kroner. Mye av beløpet utgjør imidlertid lønnsvekst for lærerne.

Ifølge Røe Isaksen bruker Norge 50 prosent over OECD-snittet på utdanning. Han mener pengebruken i skolen må endres.

– Resultatene taler for seg selv. Det viktigste er ikke frukt og grønt, men læreren. Derfor må vi både se grundig på lærerutdanningen og sørge for videreutdanning og faglig påfyll til lærerne vi har, sier statsråden. (©NTB)