Meny

Norwegian reagerer på Solvik-Olsens uttalelse

IKKE AKTUELT: Norwegian avviser at flyselskapet har planer om å bruke mannskap fra land utenfor Europa til å fly på ruter innad i Europa. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Norwegian bryter ikke loven, understreker kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik.

Forrige uke skrev ABC Nyheter at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker å sende en felles skandinavisk henvendelse til EU for å avklare regelverket om bruk av flymannskap i europeisk luftrom.

Problemstillingen handler om hvorvidt flymannskaper som arbeider på vilkår fra lavkostland, skal kunne konkurrere på flyruter mellom høykostland. Blant andre fagforeningen Parat har gitt uttrykk for at Norwegian har slike planer.

En slik tilnærming vil bety slutten på ethvert industrialisert lands mulighet til å ha luftfart, ifølge ministeren. Han mener man bør ha et felles europeisk regelverk på dette området, for å unngå at for eksempel thailandsk crew registreres i Bulgaria og flyr mellom land i Europa.

I intervjuet uttalte ministeren (ordrett gjengitt):

– Jeg har ingen påstand om det Norwegian gjør er lovlig eller ulovlig, og sånne ting, jeg vil bare forsikre meg om at regelverket her praktiseres likt i alle land og at det gjør det mulig å videreutvikle norske flyselskaper og europeisk luftfart på en god måte.

Ministerens uttalelser om lovligheten av Norwegians virksomhet, fikk ledelsen i flyselskapet til å reagere kraftig. I ettertid har Solvik-Olsen presisert overfor ABC Nyheter at det han egentlig mente å si var:

– Jeg forutsetter at Norwegian forholder seg til gjeldende regelverk. Jeg vil bare forsikre meg om at regelverket praktiseres likt i alle land, og at det blir mulig å videreutvikle europeisk luftfart på en god måte.

Les det opprinnelige intervjuet med Ketil Solvik-Olsen.

– Ble rystet av uttalelsen

Kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik i Norwegian. Foto: Norwegian.noKommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik i Norwegian. Foto: Norwegian.no

– I Norwegian-ledelsen ble vi nokså rystet over å lese et slikt oppslag der det ble reist tvil om Norwegians virksomhet er lovlig eller ikke, og det første som slo oss var jo at dette kan ikke være korrekt sitert, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til ABC Nyheter.

Hun forteller at ministeren også har tatt direkte kontakt med dem for å oppklare hva han mener:

– Nå har Solvik-Olsen i ettertid sagt til oss at han ikke er korrekt oppfattet. Det er fint, men da må alle som har lest oppslaget få vite det også, ellers blir dette stående.

Hun sier at Norwegian har respekt for at en ny statsråd ikke har rukket å sette seg inn i alle saker, men viser til at en statsråd skal ha et nøytralt embetsverk å lene seg på, som kan utstyre statsråden med fakta.

– Påstanden kom opp i møte med ministeren

Skånvik forteller videre at Norwegian-direktør Bjørn Kjos og hun selv nylig var i et møte med Solvik-Olsen:

– Vi fortalte om Norwegian, hvilke planer vi har og hvordan vi vurderer konkurransesituasjonen i global luftfart fremover. Da kom også denne påstanden om thaier på europeiske ruter opp.

– Vi sa som sant er; det har aldri vært aktuell politikk å la andre enn vårt europeiske crew fly innad i Europa, sier kommunikasjonsdirektøren.

Hun forklarer at selskapet på langdistanseruter, i likhet med flere av konkurrentene, vil bruke amerikansk eller thailandsk crew.

– På disse rutene flyr Norwegian i konkurranse med eksempelvis SAS, som lar sine alliansepartnere som Thai Airways og United fly passasjerene.

En slik praksis uttalte Solvik-Olsen til ABC Nyheter at er helt naturlig, fordi man ikke kan kreve at for eksempel et thailandsk selskap, basert i Thailand, flyr med mannskap som får norske vilkår.

Les også: Ap vil ha Norwegian-svar fra regjeringen

– Ministeren bør gripe tak i forskjellsbehandlingen

Skånvik reiser samtidig spørsmål om hva den nye regjeringen har tenkt å gjøre med det selskapet mener er åpenbar forskjellsbehandling mellom Norwegian og SAS.

– Vi har gjentatte ganger sett myndighetenes forskjellsbehandling av SAS og Norwegian. Blant annet har SAS en ordning med en felles skandinavisk driftstillatelse (AOC) som gjør det mye lettere for dem å flytte fly og crew ut fra behov.

– Da Norwegian søkte om å få det samme for flere år siden ble søknaden lagt rett i skuffen i Samferdselsdepartementet, til tross for at også det Europeiske flysikkerhetsorganet EASA for lengst har sagt at det er ulovlig praksis. Slik åpenbar forskjellsbehandling under den forrige regjeringen burde den nye samferdselsministeren gripe tak i når han setter søkelys på felles regler innen EU, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til ABC Nyheter.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus