Varsler full granskning av taxibransjen

BROKETE BRANSJE: Mange forbrukere er svært kritiske til taxibransjen. Nå vil Forbrukerrådet ta grep. (Arkivfoto: NTB scanpix)
BROKETE BRANSJE: Mange forbrukere er svært kritiske til taxibransjen. Nå vil Forbrukerrådet ta grep. (Arkivfoto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er for dyrt å ta taxi, det er lett å bli lurt og for vanskelig å klage, mener norske taxikunder. Forbrukerrådet ønsker full gjennomgang av hele taxibransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Myndighetene må gjennomføre en grundig utredning av taximarkedet, for vi kan ikke tro at dette kan løses over natten, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

I en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjennomført, svarer 22 prosent at de ikke synes det er trygt å ta taxi i Norge. 34 prosent synes det er lett å bli lurt som taxikunde. Fire av ti er misfornøyd med servicenivået, og halvparten av de spurte synes det er for vanskelig å klage. Forbrukerrådet ønsker en egen klagenemnd for taxi.

– Dette viser behovet for endringer. Kvaliteten må rett og slett bli bedre, sier Flesland.

Utredning

Selv om Høyre og Fremskrittspartiet i sin regjeringsplattform har varslet endringer i taximarkedet, mener Forbrukerrådet at det ikke finnes en enkel løsning på utfordringene. Forbrukerrådet ber derfor om at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) setter i verk en offentlig utredning av taximarkedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En utredning som Forbrukerrådet gjennomførte tidligere i år, viste at utdatert organisering hindrer konkurranse både på kvalitet og pris. Flere steder får sjåførene dårlig opplæring innen både service og geografi. Norskkunnskapene er dessuten dårlige hos mange sjåfører.

Forbrukerrådet fastslår også at livslange løyver gjør det unødvendig vanskelig å fjerne personer som «opplagt ikke burde drive med taxi».

Les også: Øker maksimaltakstene på taxi

Taxikonferanse

Flesland understreker imidlertid at det ikke bare er elendighet i bransjen. Spørreundersøkelsen viser nemlig at mange synes det er lett å få tak i taxi, og det er viktig at tilgjengeligheten opprettholdes, mener forbrukerdirektøren.

Forbrukerrådet har tirsdag invitert både taxibransjen selv, fylkeskommunene og andre myndigheter til en konferanse for å diskutere dagens og morgendagens taximarked.

Les også: Denne tjenesten gjør drosjer overflødige