Meny

Hercules bommet med 50 meter

Sporene viser hvor den norske Herculesen landet på dagtid 11. oktober. De oransje klossene femti meter lengre inn på rullebanen viser derimot hvor flyet - etter planen - skulle ha landet. Foto fra: Forsvarets undersøkelsesrapport
Sporene viser hvor den norske Herculesen landet på dagtid 11. oktober. De oransje klossene femti meter lengre inn på rullebanen viser derimot hvor flyet - etter planen - skulle ha landet. Foto fra: Forsvarets undersøkelsesrapport

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da den norske Herculesen «Idunn» som skulle lande på en tysk flyplass i høst, bommet piloten med hele 50 meter. Det viser Forsvarets granskningsrapport.

Ikke bare bommet den norske Herculesen på rullebanen, men den var ytterligere 45 meter unna det planlagte landingspunktet på den korte flystripen i Grafenwohr.

Det fremkommer av Forsvarets ugraderte rapport etter det som blir betegnet som en «alvorlig lufthendelse». Uhellet med det norske transportflyet som tilhører 135 Luftving, fant sted midt på dagen den 11. oktober i høst.

Ingen av de 37 personene ombord ble skadet i sammenstøtet med jordet i forkant av den asfalterte rullebanen. Selve flyet, som heter «Idunn», fikk bare mindre skader.

Les også: Nytt uhell med en norsk Hercules

«Idunn» på Gardermoen 1. april 2011. Foto: Heiko Junge / Scanpix«Idunn» på Gardermoen 1. april 2011. Foto: Heiko Junge / Scanpix

Undersøkelsesoffiseren i saken, oberstløytnant Øivind Jervan, opplyser til ABC Nyheter at flyet skulle ha siktet seg inn mot et sted ca 45 meter (150 fot) inne på det det faste dekket.

«Aimpoint bør legges 150 fot inn på rullebanen, noe som medfører at flyet setter seg ned rett forbi aimpoint. For denne landingen var stoppedistansen beregnet til 2200 fot», skriver  Jervan i en epost.

Piloten får skylden

Den aktuelle rullebanen er 3334 fot lang og 74 fot bred og ligger i Bayern, nær grensen til Tsjekkia.

Den er en del av amerikanernes militære infrastruktur, og de norske granskerne oppsummerer det som «en flyplass hvor rullebanen er kortere enn fartøysjefen tidligere har landet på».

Undersøkelsesteamet konkluderer i rapporten, som er datert 11. november, med at uhellet skyldes flyets pilot.

«Den umiddelbare utløsende årsak til hendelsen ligger hos fartøysjefen som lander flyet for tidlig», heter det.

Men man sier også at det er rimelig og nødvendig å se på bakenforliggende årsaker, og man påpeker svakheter ved både trening og forberedelser.

Les også: Her krasjer Forsvarets nye gigantfly

Besetningen oppsøker på eget initiativ det lokale sykehuset for å få tatt blodprøver, men de har ikke kapasitet til dette. I granskningsrapporten konklederer man entydig med at feillandingen ikke skyldes alkoholpåvirkning: 

«Det er ikke fremkommet noen opplysninger ifm denne undersøkelsen som skulle tilsi at besetningen hadde redusert fysisk eller psykisk kapasitet pga medisinering, alkohol, mangel på søvn eller liknende.»

Brukes til trening

Og i rapporten beskrives hendelsen slik:

På landingshjulene var det bare minimale visuelle skader. Her ser man spor av gummi som er slitt av. Foto: ForsvaretPå landingshjulene var det bare minimale visuelle skader. Her ser man spor av gummi som er slitt av. Foto: Forsvaret

«Klokken 13:54 lokal tid kontaktet hovedhjulene bakken 5 meter før rullebanens begynnelse. Besetningen stoppet flyet med god margin og takset klar av rullebanen. Tidlig landing ble fastslått da flyet takset inn foran kontrolltårnet».

Og videre: «Flyet ble påført minimale synlige skader på landingshjul ifm landingen. Flyet ble fløyet tilbake til Norge 17.10.13 på exceptional release. Videre ble flyet tilbakeført operativ status 23.10.13».

Undersøkelsesteamet var to dager i Grafenwohr og inspiserte flyet og flyplassen. Senere ble besetningen på fem og syv andre personer intervjuet.

Les også: Kebnekaise-rapporten legges frem

USAs luftforsvar benytter flyplassen regelmessig og det blir anslått at lignenede Hercules-maskiner lander der fire ganger i uken.

Landingene på Grafenwohr betegnes som trening til «Max effort operasjoner» hvor stoppdistansen beregnes på forhånd i forhold til flyets vekt og baneforholdene.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus