Europaminister Vidar Helgesens første europatale til Stortinget:Regjeringen vil ha EU med mot sosial dumping i luftfarten

- Greit for oss. Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier at Norwegian ikke bidrar til usunne konkurranseforhold i luftfarten, som Norge vil ha EU med på å stoppe. Foto: NTB scanpix.
- Greit for oss. Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier at Norwegian ikke bidrar til usunne konkurranseforhold i luftfarten, som Norge vil ha EU med på å stoppe. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Samferdselsministeren skal få EU med på å stoppe usunne arbeidsforhold i luftfarten. Regjeringen ønsker å bruke EØS-avtalen også til selv å ta initiativer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det fortalte europaminister Vidar Helgesen (H) da han torsdag formiddag holdt sin første halvårlige redegjørelse om europaspørsmål for Stortinget.

- Regjeringen ser EØS som en plattform for å fremme norske interesser, sa han og la til:

- Vi skal ikke bare vente på hva som kommer fra EU, men ta EØS i bruk for å utforme bedre politiske løsninger for Norge på europeisk nivå, sa Helgesen.

- Det er et uttrykk for dette når samferdselsministeren vil ta initiativ overfor EU-kommisjonen for å avklare hva EU- og EØS-landene bør gjøre for å unngå at kostnadskuttene i internasjonal luftfart fører til usunn konkurranse og bruk av uønskede ansettelsesvilkår i det indre markedet.

Les også: Norwegian gratulerte med fast jobb - ombestemte seg

«Norwegian bryter alle sosiale normer»

Det har vokst fram sterk bekymring for at lavprisselskaper utsetter de ansatte for uholdbare arbeidsvilkår og skaper tvil om hvor de er hjemmeværende samt hvilke arbeidsmiljølover og pensjonsregler de skal underlegges.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kritikken rammer ikke bare Ryanair, men også Norwegian - helt inn i EU-parlamentet.

«Norwegian bryter alle sosiale normer i Norden med deres nye langdistanseprosjekt. Flyene registreres i Irland, og de bemannes med piloter ansatt i Singapore med base i Bangkok», skrev den danske EU-parlamentarikeren Ole Christensen i avisa Børsen 11. oktober.

- Det er lett å svare på. Våre langdistansepiloter, ja, de har sin base i Bangkok. De får gode, konkurransedyktige betingelser hos Norwegian. I tillegg syns de det er attraktivt å fly en ny flytype, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi hadde ikke klart å rekruttere disse erfarne pilotene hvis de ikke hadde gode betingelser etter lokale forhold, sier Skånvik.

Les også: Liten støtte til boikott av Norwegian

Kappløp mot bunnen?

- Betingelsene også for kabinpersonale er i tråd med det de er i det markedet, eller i overkant. De lever i Bangkok, og du kan nok ikke måle mot norsk lønn. Finnair, for eksempel, har også asiatiske baser og ansatte, fortsetter Skånvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Du kommer deg ikke fra Gardermoen til Asia uten asiatisk mannskap. Også SAS har thailandsk mannskap, konstaterer hun.

- Vil hele denne utviklingen i luftfarten presse ned lønns- og arbeidsvilkår etter det som har vært europeisk standard?

- Asiatiske operatører har helt andre lønnskostnader og lavere drivstoffutgifter. Da blir det tøff konkurranse for alle i Europa. Det blir en alles kamp mot kamp alle. Greier du ikke å konkurrere, er arbeidsplassene i Skandinavia i fare, sier Anne-Sissel Skånvik.

Les også: Fagforeningstopp får bli i Norwegian

– Greit med EØS-initiativ

- Hva syns du om regjeringens varslede initiativ til å motvirke usunn konkurranse og usunne arbeidsforhold i luftfarten?

- Det er helt greit. Det treffer ikke oss i det hele tatt. Vi etablerer oss internasjonalt, ja, og det gjør vi etter lokale vilkår slik som andre bedrifter som etablerer seg utenfor sitt hjemmemarked, svarer Skånvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva med påstandene om at det er uklart hvor ansatte i flyselskaper er hjemmehørende og hvilke sosiale rettigheter og arbeidsmiljølover de er underlagt?

- De som er ansatt på Gatwick, har sin tilhørighet i England. Det samme i Sverige, Danmark, Spania - og nå får vi jo etter hvert amerikanske ansatte. De skal selvfølgelig forholde seg til regelverket i USA, sier Skånvik.