Meny

Brannmannskapene kjemper mot flammene på skip lastet med flybensin

Lastet med flybensin - nå brenner det ombord i dette skipet. Foto: DFDS/Handout / NTB scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det brenner søndag morgen fortsatt i konteinere som er fylt med flybensin om bord på frakteskipet Britannia Seaways sør for Florø. Både mannskap, tolv soldater og åtte-ni brannmenn jobber med å få kontroll på brannen.

– Det brenner inne i konteinere, men det er vanskelig å komme til i slukkingsarbeidet. Brannmannskapene om bord må vise aktsomhet og legge en god plan for hvordan de skal gripe dette an, sier vakthavende redningsleder Bjørn Jarle Åmlid ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til NTB i 6-tiden søndag morgen.

Brannvesenets spesialstyrke for bekjempelse av brann på skip, RITS-styrken ble natt til søndag fløyet til Florø fra Bergen i et Sea King redningshelikopter. Mannskapet på seks deltok sammen med to-tre fra det lokale brannvesenet i slukkingen om bord på frakteskipet.

– Oppgaven til RITS-teamet er å bistå besetningen med slukkingen. De er spesialutdannet til å håndtere branner om bord på skip, sier redningslederen.

– Men per nå er ikke situasjonen avklart, og vi har ingen tidshorisont for når man ventes å ha kontroll. Alle de 32 om bord er fortsatt om bord og bistår i slukkingsarbeidet, sier Åmlid.

Voldsomt uvær

Det har vært et forferdelig uvær med voldsomme bølger ute i Norskehavet der Britannia Seaways kom nordfra på vei mot Bergen lørdag kveld. Skipet frakter militært materiell for Forsvaret, blant annet en stridsvogn, ammunisjon og drivstoff. Materiellet skulle brukes i en øvelse på Vestlandet.

Om bord er det et mannskap på 20 og tolv norske soldater.

Klokka var 19.08 da kapteinen på Britannia Seaways meldte om brann om bord, og skipet skiftet umiddelbart kurs inn mot Florø i Sogn og Fjordane. Skipet var inne i smult farvann i 3-tiden. Skipet har siden da ligget i le, sør av Florø.

Mannskapet og soldatene har i 7-tiden søndag morgen jobbet i tolv intense timer med å forsøke å slukke eller begrense brannen.

7.000 liter

Redningsinspektør Stein Solberg ved HRS fortalte tidligere natt til søndag at det trolig var 7.000 liter flybensin bare i den ene av konteinerne. Supplyskipet Stril Polar som kom fram til stedet i 3-tiden, har brukt vannkanoner i forsøket på å slukke brannen og kjøle ned dekksområdet rundt.

Kystverket vil sammen med lokalt brannvesen og havnevesenet avgjøre hvor og om det 187 meter lange skipet, som eies av DFDS, skal tas inn til kai, sier Solberg.

Så langt er det ikke rapportert om noen fare for personellet om bord og ingen er meldt skadd. Redningsleder John Sjursø ved HRS fortalte imidlertid natt til søndag at alle om bord blir tatt hånd om av helsepersonell fra akuttmottaket når Britannia Seaways til slutt får legge til kai.

– AMK er varslet, så de 32 om bord får en grundig medisinsk sjekk når de legger til kai. Man vet ikke om de eventuelt er blitt utsatt for røyk eller gass. Det har vært veldig krevende for de om bord. De fortjener nok en vaffel og kaffe når de legger til kai i Florø, sa John Sjursø i 2-tiden natt til søndag.

Psykologhjelp

Informasjonssjef Gert Jakobsen i DFDS sier til nyhetsbyrået Ritzau at først når brannen er slukket, vil skipet legge til kai. Da skal norske myndigheter forsøke å fastslå brannårsaken og kartlegge begivenhetene om bord.

– Vi vil sørge for at det blir stilt psykolog til rådighet for de som har vært om bord. Det er klart at en slik situasjon som denne er en psykisk belastning, sier Jakobsen.

Tidligere lørdag kveld måtte evakueringen av alle om bord avbrytes på grunn av uværet som herjet vestlandskysten.

Situasjonen så ut til å være under kontroll sent lørdag kveld. Men det var før varmesøkende kamera, blant annet fra helikopter, registrerte varmeutvikling både i et rom under dekk med et stort elektrisk skap, og i en av konteinerne med flere tusen liter flybensin på dekk. (©NTB)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus