Norske barter samler inn millioner til kreftsaken

Vel, her har vi juksa litt. Dette er en tysk bart, men Elmar Weisser (47) vant i hvert fall Barte-VM i Trondheim 2011, og skjegget er dandert i form av en elg og med det norske flagget. Foto: Tor Aage Hansen / Scanpix
Vel, her har vi juksa litt. Dette er en tysk bart, men Elmar Weisser (47) vant i hvert fall Barte-VM i Trondheim 2011, og skjegget er dandert i form av en elg og med det norske flagget. Foto: Tor Aage Hansen / Scanpix

I Norge dør gjennomsnittlig tre menn av prostatakreft hver dag. I fjor samlet Movember-aksjonen i Norge inn nesten 4,9 millioner kroner til kreftforskning. Tusenvis av norske bartemenn satser på ny rekord i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta: Movember

*Movember er sammensatt av det engelske ordet for bart (moustache), og november.

*Movember-stiftelsen ble opprettet i Australia i 2004. Den oppfordrer menn over hele verden til å anlegge mustasje i november og samtidig samle inn penger for å skape oppmerksomhet om menns helse, spesielt prostatakreft.

*Den første Movember-mustasjen vokste ut i Australia i 2003, og bartene har siden spredt seg jorden rundt.

*Pengene går til blant annet Movember Global Action Plan, som arbeider med et stort kreftforskningsprosjekt.

*Siden stiftelsen ble opprettet i 2004, har over 1,9 millioner deltakere samlet inn mer enn 2,4 milliarder kroner.

*Movember har kampanjer i over 20 land.

Kilde: Movember

I løpet av 30 dager gror det fram hundretusenvis av barter i alle fasonger. Ikke bare i Norge, men verden over, på oppfordring fra stiftelsen Movember. Visjonen er å få menn til å undersøke seg jevnlig hos legen for å redusere antall kreftdødsfall.

Dessuten samles det inn penger til forskning, spesielt om prostatakreft.

5.000 dør hvert år

Prostatakreft er den hyppigste kreftformen i Norge og en av krefttypene som tar flest liv. Hver dag får 14 norske menn diagnosen, totalt dør 5.000 hvert år. Det er behov for mer kunnskap, både blant leger og folk flest, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Hun mener Movember-barten har blitt en døråpner for å få menn til å snakke om egen helse og kreft. Samtidig skaffer aksjonen penger til viktig forskning.

Hårete rekord

I fjor ble det samlet inn nær 4,9 millioner kroner i Norge i Movember, altså november. Dermed ble rekorden fra 2011 på 1,5 millioner kroner knust. En ny rekord er bare noen hårstrå unna.

– Vi merker et enda større bartetrøkk i år, og jeg håper at mer enn 20.000 nordmenn registrerer seg og blir med på årets mest hårete reise, sier Fredrik Bjørlo, kampanjekoordinator i Movember Norge.

Initiativtaker til Movember, Justin Coghlan, er overveldet av støtten fra Norge.

– Sammen med våre venner i Kreftforeningen jobber vi mot målsettingen om å gi menns helse et ansikt, både i Norge og resten av verden. Vi har alle store forhåpninger til den norske Movember-kampanjen, og jeg ser fram til å bivåne alle bartene som nok en gang skal utfolde seg over hele landet, sier Coghlan.

Fjernet skjegget

Globalt samlet Movember-aksjonen inn 839 millioner kroner i fjor. Pengene samles inn ved at man registrerer seg på www.movember.com, oppretter en profil, og får folk til å donere penger via profilen.

Flere kan gå sammen for å danne et lag, som for eksempel ansatte i bedrifter eller idrettslag. Ishockeyklubben Stavanger Oilers, herrelandslaget i håndball og Bergen Rugbyklubb er blant de som er representert. I fjor slo også nåværende helse- og omsorgsminister Bent Høie et slag for saken. Han fjernet skjegget og lot barten bli værende.

Regler

Det finnes barteregler i Movember. Melkebart telles selvfølgelig ikke. Det er heller ikke lov til å la barten vokse sammen med kinnskjegget – da blir det nemlig skjegg.

Barten, eller mustasjen, skal man stelle på samme måte som du steller håret, er tipset fra Den Norske Mustachclub av 91.

Herfra kommer også tips om hvordan man får barten til å gro. Blant rådene er å være mye ute i frisk luft, stå på hodet og stelle huden innerst der mustasjehårene gror. Dopingprodukter som hjelper på barteveksten kjenner klubben ikke til.

Melbourne

Den første Movember-barten så dagens lys i Australia i 2003, og siden har bevegelsen spredd seg jorden rundt. Det samme har budskapet. Fra fire karer i Melbourne til hele 1,1 millioner deltakere fra hele verden i fjor.

Movember har blitt en global stiftelse som oppfordrer menn over hele verden til å gro bart hvert år i hele november. Movember Global Action Plan (GAP) er opprettet for at dette initiativet skal vedvare. Siden opprettelsen av stiftelsen i 2004 har tre millioner deltakere samlet inn 2,4 milliarder kroner. (©NTB)

Personvernpolicy