Greenpeace viser motehusenes miljøsøl

Klesmerker som Zara, Mango og H&M har forpliktet seg til giftfri mote.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stadig flere bruker sine designferdigheter og kjøpekraft til å kreve mote uten forurensning, ifølge miljøvernernes nye kampanje.

Organisasjonen har hatt flere kampanjer for å «avgifte» moteindustrien. De forteller at fabrikkene i moteindustrien i noen tilfeller har skylden for forurensning av elver og innsjøer rundt om i verden, og dermed er flere hundre tusen mennesker uten rent drikkevann.

Alt dette viser de fram i sin nye reklamefilm (se øverst).

Les også: Se, så fort isen smelter

Greenpeace skriver på sine nettsider at kampanjene fungerer, sakte, men sikkert.

– Vi må stå sammen om en tro på at de klærne vi bruker skal bære en historie vi kan være stolte av. Aktivister, bloggere, designere, forskere og modeller har vært med på å overbevise store merker som Zara, Mango, Valentino og H&M til å forplikte seg til giftfri klesproduksjon. Det er fortsatt en lang vei å gå, men vår suksess så langt beviser at når vi jobber sammen, er store merker tvunget til å levere, står det i pressemeldingen.

Se videoen over for å se hvordan moteindustruen påvirker naturen.

Greenpeace er kjent for sine ekstreme demonstrasjoner for miljøvern. I 2010 murte aktivister seg fast i en truck:

Personvernpolicy