Skei Grande: - Twitter-bombet av Ap

Trine Skei Grande sier Venstre måtte prioritere bort å diskutere med alle fra Arbeiderpartiet på Twitter under valgkampen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Jeg ble bombardert av twittermeldinger fra fylkessekretærer i Arbeiderpartiet, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til ABC Nyheter.

Hun blir av noen eksperter regnet som å være den partilederen som gjorde den beste jobben med sin tilstedeværelse på sosiale medier . Men av andre beskrives hun som «en tante som nettopp har lært seg å lage smilefjes».

– Vi har opplevd at svært mange fra Arbeiderpartiet hadde veldig god tid og var veldig til stede, særlig på Twitter, sier Skei Grande videre.

De er mest opptatt av en ting: Vil Venstre gå i regjering med Fremskrittspartiet?

En gjennomgang på Twitter viser at mange har vært svært opptatt av dette, og det ser det ut til å være en blanding av folk uten tilknytning til Ap, folk med løs tilknytning, medlemmer, tillitsvalgte og ansatte.

Eksempel på betalt Facebookinnhold der Arbeiderpartiet fokuserer på om Venstre vil i regjering med Fremskrittspartiet. Skjermdump.Eksempel på betalt Facebookinnhold der Arbeiderpartiet fokuserer på om Venstre vil i regjering med Fremskrittspartiet. Skjermdump.

Det er vel lite sannsynlig at de fleste av dem vurderte å stemme Venstre, så spørsmålet var neppe stilt fordi de faktisk lurte på det, men som en del av kommunikasjonsstrategien til Arbeiderpartiet, som også kjøpte en del Facebook-annonser hvor tema var det samme.

Det var i en paneldebatt med blant andre Arbeiderpartiets Helga Pedersen at Grande fortalte om bombardementet.

– Ingen fikk betalt

Oslo Redaktørforening og Presselosjen hadde onsdag kveld invitert til møte om sosiale medier i valgkampen og Pedersen fortalte at Arbeiderpartiet hadde 2000 sosiale medier-aksjonister som drev valgkamp for dem.

Helga Pedersen bekrefter i en epost til ABC Nyheter at da de på forhånd mobiliserte medlemmer og andre frivillige til å bidra i valgkampen så var det å være på sosiale medier en av mulighetene i tillegg til de mer tradisjonelle oppgavene med å stå på stand og gå på husbesøk.

– 2000 huket av på dette. Slik fikk vi oversikt over hvem som ønsket å delta i valgkampen på forskjellige måter – også i sosiale medier. Ingen av dem ble betalt, forteller Pedersen.

Måtte prioritere dem bort

Arbeiderpartiets valgkampsmaskineri beskrives av flere som betydelig. Og Venstre fikk merke at de ikke helt strakk til.

– Vi opplevde spesielt de siste tre ukene av valgkampen at de var veldig ivrige i feeden vår så da prioriterte vi å svare på spørsmål fra velgere og så klart være med i debatter og dueller mellom politikere som pågikk, forteller Trine Skei Grande.

– På samme måte som vi ikke bruker tid på å snakke med de som står på stand for andre partier på stand gjør vi heller ikke det på sosiale medier. Vi prøver å bruke mest mulig tid på å snakke med velgere, sier Skei Grande.

– Ingen ansatte har bombardert

Men Arbeiderpartiets kommunikasjonsgruppe kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen til Trine Skei Grande.

– Så vidt jeg kjenner til er det ingen som er ansatt i Arbeiderpartiet som bombarderte Trine Skei Grande i valgkampen med tweets som ikke var politisk relevante, sier Sindre Fossum Beyer, Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef, til ABC Nyheter.

Men han legger til:

– Men dersom hun mener noen gikk over streken skal vi selvsagt ta opp det dersom hun vil være konkret på hvem og hva dette gjelder.

Ikke akkurat 2000 hver gang

En rask gjennomgang på Twitter som ABC Nyheter har gjort viser at svært mange av meldingene fra Grande får denne responsen som de forteller om. Nesten hver gang de sier noe er det noen som spør dem om Fremskrittspartiet. Selv om mengden kanskje ikke er så overveldende som man kan få inntrykk av så er det lett å se at det evige gjentagelsen kan føles som «et bombardement».

For eksempel tvitret Trine Skei Grande @trinesg 9. september:

En stemme i dag er en stemme for demokrati, frihet og fremtid. Stemmer du @Venstre får du i tillegg et godt miljø og en god skole. #stem

Skjermdump av twitter-meldingen.Skjermdump av twitter-meldingen.

På denne oppdateringen er 33 prosent av svarene fra folk som åpent forteller om sin tilknytning til Arbeiderpartiet eller Senterpartiet i beskrivelsen sin på Twitter og svarene handler om at Venstre vil gå i regjering med Fremskrittspartiet.

For eksempel sier Morten Kvelle ‏@mokvell:

@Trinesg @Venstre og ikke minst FrP i korridorene til finansdep. #STEM

Også kommunikasjonsrådgiver i Arbeiderpartiets stortingsgruppe er blant de som ofte stiller spørsmålet til Grande. For eksempel tvitret han 6. september:

Når @Trinesg er for regjeringsskifte, men mot @frp_no #denfølelsen #nrkvalg

Skjermdump av twitter-meldingen fra Spildrejordet.Skjermdump av twitter-meldingen fra Spildrejordet.


– Er det så ille?

Interaksjondesigner i Netlife Research og forfatter av boka «En kort bok om sosiale medier», Ida Aalen, er ikke imponert.

– Jeg ser ikke at det er så ille at de får stilt det samme spørsmålet mange ganger, sier hun til ABC Nyheter.

– Det er poenget med åpne sosiale arenaer at alle kan stille spørsmål til de de vil, legger hun til.

Aalen forteller at i en oppdatering på Twitter endret de det fra at alle kan se det du svarer når du svarer @/til noen, til at du nå må følge begge personene for å kunne se denne dialogen. Derfor vil ikke folk flest se så mye til de samtalene mellom for eksempel Trine Skei Grande og Arbeiderparti-folkene, med mindre man følger begge partene, selvsagt.

Sosiale medier øker

Ifølge en analyse utført av Infact så begynner andelen velgere som bruker sosiale medier, og særlig Facebook å bli betydelig. Blant velgere under 30 år er det 45 prosent som bruker Facebook i større eller mindre grad i valgkampen. For Twitter er tallet 20 prosent i samme aldersgruppe

Her kan du laste ned en presentasjon av rapporten fra Infact.

Og i en undersøkelse som Ipsos MMI gjorde på oppdrag fra NRK kom det fram at 12 prosent av de mellom 18 og 29 mente den beste dekningen og den mest relevante informasjonen var på Facebook og Twitter, mens bare 3 prosent mente det samme sist.

I tillegg har sosiale medier fordelen av å kunne være en dialog. 22,6 prosent av Twitterbrukerne hadde postet melding til politikere, og av disse hadde 46,2 prosent fått svar på posten.

Men TNS Gallups undersøkelser viser at kun 15 prosent hadde brukt Facebook for å følge med på valgkampen og 3 prosent hadde brukt Twitter. 15 prosent svarte at de hadde diskutert valgkampen i sosiale medier.

– Mobiliserings-verktøy

Ekspertene og mediene er ofte opptatt av hvordan partilederne snakker med folk på Facebook og Twitter og hvor mange følgere de. Men Helga Pedersen har også et annet perspektiv på partienes bruk av sosiale medier.

– For oss er sosiale medier et verktøy for mobilisering. Vi ser det er nyttig spesielt for å få folk til å engasjere seg lokalt - til å stå på stand, gå på husbesøk og nettopp være aktive i sosiale medier. Vi mener valget vinnes gjennom hvor mange man klarer å mobilisere, sier hun.

Hun påpeker også at deltagelse i sosiale medier har en lavere terskel for folk og at derfor deltar både nye og gamle medlemmer her. I tillegg er det en viktig kanal for å ha kontakt med velgerne.

– Den siste uka av valgkampen nådde Arbeiderpartiet, Jens Stoltenberg og våre andre topp-politikere ut til to millioner velgere på Facebook alene, og sammenlignet med valgkampen i 2009 har vi hatt en økning på 75 prosent i antall unike besøkende på arbeiderpartiet.no, forteller hun.

Møte folk der de er

Det er også Skei Grande enig i.

– Det er veldig morsomt med sosiale medier! Her når vi ut til folk på en helt annen måte. Dette handler om å nå folk der de er - noen møter du på stand og noen møter du på sosiale medier, sier Skei Grande.

Men Venstre bruker ikke sosiale medier til mobilisering på samme måte som Arbeiderpartiet. Det viktigste for dem er å møte folk der de er.

– Noen henvender seg på stand og andre via sosiale medier. Sosiale medier er nok et sted å gjøre Venstre mer kjent for folk og en mulighet til å være et tilgjengelig parti, sier sier Kjartan Almenning, ansvarlig for sosiale medier i Venstre til ABC Nyheter.

Han påpeker at de var fornøyd med deler av sin stategi, særlig bruken av infografikk.

– Muligheten til å trekke til oss flere ressurser i arbeidet med sosiale medier er noe vi vil ha fokus på inn mot de neste valgene, sier Almenning.

Hva var snakkisene?

Meltwater har gjort en analyse av hvilke tvitringer, temaer, nyhetssaker osv som fikk mest engasjement rundt de ulike partilederne i valgkampen. Se eksempler på noen av de største sakene i karusellen under:

Personvernpolicy