Sivile skal holde F-16 i lufta

Manglende kontroll av nødvendige navigasjonssystemer på bakken, gjør at Forsvaret må ha hjelp fra sivile. Her står to norske F-16 på Souda Air Base på Kreta i forbindelse med Norges bidrag til NATOs «Operation Unified Protector» i 2011. Foto: Forsvarets mediesenter
Manglende kontroll av nødvendige navigasjonssystemer på bakken, gjør at Forsvaret må ha hjelp fra sivile. Her står to norske F-16 på Souda Air Base på Kreta i forbindelse med Norges bidrag til NATOs «Operation Unified Protector» i 2011. Foto: Forsvarets mediesenter

Forsvaret leier inn sivile fly for å sikre kontroll av støttesystemene til Norges kampfly. I verste fall kunne F-16 ha blitt satt på bakken i desember.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Luftforsvaret må hente inn sivil «hjelp » etter at reparasjon av et om lag 50 år gammelt «Falcon Jet » ble mer omfattende enn antatt.

- Man ser for seg at man må kjøpe inn tjenesten fra sivile, sier Lars William Wroldsen, Luftforsvarets kommunikasjonssjef, til ABC Nyheter.

Han kan ikke opplyse hvor store ekstra kostnader innkjøpet vil medføre.

Det var skvadronsjef Øivind Jervan på Rygge som for snart to uker siden sendte en advarsel til Luftoperativt inspektorat (LOI) om forsinkelsene etter at man fant rust på vingene til kontrollflyet.

Han påpekte at dette særlig ville kunne påvirke de norske jagerflyene. Hvis ingen ting skjer, vil dette «få konsekvenser, spesielt for jagerflymiljøene », skriver Jervan.

Oberstløytnanten har ansvaret for 717 skvadronen og dermed også den nødvendige sjekken av de taktiske navigasjonssystemene som særlig F-16-flyene er avhengige av.

Men når det ene kontrollflyet svikter, så kan man heller ikke føre kontroll av essensielle navigasjonssystemer på bakken.

- Jagerfly er små fly og har ikke en rekke backup-systemer. Dette vil kunne påvirke kommunikasjonen underveis, men det ikke vil ha dramatisk betydning for evnen til å operere i luftrommet ved krise eller krig.

- Ved flyging i sivilt luftrom i fredstid vil derimot flygerne i større grad måtte kommunisere med Avinors flygeledere, sier Wroldsen.

Jervan ønsker ikke å uttale seg til ABC Nyheter, og sier at de bare rapporterer videre «når ting ikke går som forutsatt ».

NATO-system kan svikte

Saken er teknisk komplisert, men kort fortalt er problemet at tidsfristene for kontroll av Forsvarets navigasjonshjelpemidler overskrides uten kontrollflyvning, og dermed anbefales det å ikke bruke systemene.

Konkret handler det om NATO-systemet «Tactical Air Navigation » (TACAN) som gir brukeren avstand og retning til en bakkestasjon.

Svikter disse vil det medføre ulemper for de teknisk mest komplekse militære flytypene - som F-16.

Norge har nærmere 60 slike jagerfly, og alltid står to av dem i 15 minutters NATO-beredskap.

Les også: Halve F16-styrken på verksted

De mulige problemene vil uansett ikke direkte berøre sivil luftfart, som bruker andre systemer.

«717 skvadronen vil ikke kunne gjennomføre kontrollflyging av navigasjonshjelpemidler i 2013 pga forsinket ettersyn på DA-20/0125. Dette vil få konsekvenser for statusen til Forsvarets navigasjonshjelpemidler », skriver oberstløtnant Jervan, som konkluderer:

«Pr 2. desember 2013 vil samtlige 15 TACAN stasjoner samt alle 3 VDF/ UDF installasjoner være forfalt pga manglende periodisk kontroll ».

Kontrollfly må repareres

Et av Forsvarets DA-20 «Jet Falcon» må repareres og det skaper problemer for Luftforsvaret. Foto: Forsvarets mediesenterEt av Forsvarets DA-20 «Jet Falcon» må repareres og det skaper problemer for Luftforsvaret. Foto: Forsvarets mediesenter

Det var et ettersyn av et nødvendig kontrollfly av typen «Jet Falcon » - DA-20 S/N 0125 - som førte til forsinkelsene.

Det kom her kom frem at mer omfattende reparasjoner av rustskader i vingene, var nødvendige.

Det er bare dette ene om lag 50 år gamle flyet som kan utføre kontrollflygingen hvor militære elektroniske hjelpemidlers dekning og nøyaktighet sjekkes.

De 18 aktuelle stedene skal besøkes hver 180. dag for TACAN og hver 360 dag for VDF/UDF.

Egentlig skulle vedlikeholdet av «Jet Falcon » ha vært avsluttet tidligere denne uken, men korresjon i vingene har ført til at flyet tidligst vil være på vingene i januar 2014.

Da fristene for nødvendig kontroll, inkludert en buffer på 30 dager, være passert. Et navigasjonshjelpemiddel som ikke er kontrollert eller gitt forlenget operativ status må stenges, og får påført teksten «Not to be used».

Tidligere har også eksperter i FLO (Forsvarets logistikkorganisasjon) advart mot å forlenge fristen.

Les også: F-16 knuste rute fra 10.000 meters høyde

F-16 vil særlig bli rammet hvis disse hjelpemidlene svikter. Av plasshensyn har slike jagerflyene få alternative sivile støttesystemer ombord, og de er dermed også mer avhengige av at de militære systemene fungerer.

Men 2. desember er tidfristen for kontrollen og det nødvendige ettersynet av samtlige militære navigasjonshjelpemidler vil samtidig være passert.

Personvernpolicy