Nye helikopter-regler etter nestenulykke med Hurtigruta

Nye regler gjelder for helikopterpilotene i Luftving 139. Etter en nestenulykke med hurtigruta «MS Nordlys» 3. september, skal nærpasseringer avklares med skipskapteinene. Bildet viser Bell 412 passere et annet hurtigruteskip på behørig avstand. Illustrasjonsfoto: Forsvarets mediesenter
Nye regler gjelder for helikopterpilotene i Luftving 139. Etter en nestenulykke med hurtigruta «MS Nordlys» 3. september, skal nærpasseringer avklares med skipskapteinene. Bildet viser Bell 412 passere et annet hurtigruteskip på behørig avstand. Illustrasjonsfoto: Forsvarets mediesenter

Samme dag som luftvingsjefen fikk den skremmende rapporten fra hurtigrute-kapteinen om nestenulykken 3. september, lagde han nye lokale regler. – Vi beklager dette på det sterkeste, sier oberst Helge Martin Rasmussen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsvaret legger seg paddeflate for kritikken fra kapteinen fra MS Nordlys. 3. september opplevde han at et av Forsvarets Bell 412-helikoptre overraskende krysset like foran og nesten traff en av skipets vaire.

– Vi beklager på det sterkeste, sier sjefen for det aktuelle helikoptercrewet, oberst Helge Martin Rasmussen ved Luftving 139 som er stasjonert ved Bardufoss.

– Vi har fått krass kritikk, og vil ikke fremstå på denne måten. Det var en feil fra Forsvarets side, lyder ekkoet fra oberstløytnant Vegard Finberg, pressetalsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH), utenfor Bodø.

Mininal margin

Det var i går at ABC Nyheter kunne avsløre nestenulykken som fant sted 21 minutter etter at «MS Nordlys » hadde forlatt Bodø tirsdag 3. september.

Les også: Forsvarets helikopter svært nær ved å kræsje med Hurtigruta

Skipets kaptein Truls Bruland fant situasjonen så skremmende at han sendte et uvanlig skarpt brev til «de det måtte angå » i Forsvaret. Her beskrev han hvordan helikopteret kom inn bakfra på høyre side og krysset like foran skipet med mininal margin.

– De fikk en kraftig tilbakemelding fra meg. De har fått en skrape og det var min intensjon, sier kaptein Bruland tirsdag, samtidig som han understreker at brevet ikke var ment for offentligheten.

– Jeg har gjort mitt i denne saken og ønsker ikke å kommentere dette ytterligere, sier han til ABC Nyheter.

Den aktuelle dagen hadde «MS Nordlys » 245 passasjerer ombord, i tillegg til et mannskap på 46.

– Dette er heldigvis en situasjon vi opplever veldig sjelden, sier Hurtigrutens kommunikasjonssjef, Anne Marit Bjørnflaten.

Hun håper Forsvaret - og andre aktører - i fremtiden vil gi beskjed på forhånd og overholde sikkerhetsavstander hvis de vil bruke et av rederiets skip som øvingsobjekt.

– Skal heretter avklare på forhånd

Oberst Helge Martin Rasmussen, med fartstid fra skarpe oppdrag i Afghanistan, iverksatte umiddelbart. Han innskjerpet regelverket for Luftving 139.

Obersten sier at det aldri tidligere, så vidt han kjenner til, har vært registrert noen slike klager på denne helikoptertypen ved forbipasseringer.

Regelverket er lite spesifikt på hvordan helikoptre og fartøyer skal forholde seg til hverandre i slike situasjoner.

– Det er bare generelle termer, som at man ikke skal være til sjenanse.

– Men samme dag som jeg fikk kapteinens rapport på mitt bord, skjerpet vi de lokale reguleringene. Heretter skal ingen Bell-helikoptre fra Bardufoss fly nærmere et skip enn 300 meter ved siden av og 1000 fot over, uten at det er avklart med skipets kaptein på forhånd.

– Det er jo litt uhøflig å fly så nært uten å ta kontakt, sier han.

Les også: Terrortrening kunne endt i helikopterulykke

Rasmussen sier at slike episoder ikke skal skje.

– Vi beklager på det sterkeste at vi har skapt en slik situasjon som oppfattes å være til sjenanse for skipets kaptein.

Han sier at helikopteret - en Bell 412 - den aktuelle dagen var på vei tilbake fra et transportoppdrag og da de observerte hurtigruteskipet «MS Nordlys » like nord av Bodø.

- De ønsket da å trene taktisk lavflygning og ikke bare fly hjem. Ombord var kun mannskapet. Ifølge deres rapport var det ikke noe dramatisk med situasjonen da de fløy fordi og svingte til venstre foran skipet. Situasjonen ble nevnt i debriefingen etterpå, men ble da ikke betegnet som noe annet enn en passering.

Ingen konsekvenser for piloten

For obersten, som bare har vært i sjefsstolen i tre uker etter blant annet å ha tjenestegjort i Afghanistan, handler dette også om skvadronens omdømme i offentligheten.

Passeringen håndteres nå internt i Forsvarets systemer. Episoden har ikke fått noen konsekvenser for piloten, og vil neppe få det heller.

– Han har ikke brutt noen lover og regler, slik jeg ser det. Det har derfor ikke vært nødvendig å gjennomføre noen tiltak, sier han.

Rasmussen understreker at «ting ser ulikt ut fra bakken og luften».

– I flyvemaskinen ser ting anderledes ut. Å fly taktisk er pilotenes profesjon, sier han.

Obersten konkluderer med han ikke tror noe lignende vil skje igjen - etter innføringen av nye lokale regler og en intern gjennomgang.

Personvernpolicy