Meny

Riksrevisjonen legger seg flat

Riksrevisjonen beklager etter at de varslet en gjennomgang av NRKs rutiner. Foto Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Riksrevisjonens varsel om at den ville se på NRK-styrets rutiner og kontrollansvar, fikk kringkastingssjefen og Pressens Faglige Utvalg til å reagere. Nå beklager revisjonen utspillet.

– Vi har forståelse for at NRK, Kulturdepartementet og andre reagerer på våre henvendelser i forbindelse med Riksrevisjonens årlige undersøkelse av statlige selskaper, sier ekspedisjonssjef i Riksrevisjonen, Therese Johnsen, lørdag kveld.

Bakgrunn: NRK blir gransket

– At henvendelser av en slik art og med en slik ordlyd ble gjort, er en svikt i våre egne rutiner, sier hun.

I brevet til NRK skrev Riksrevisjonen at «NRK-plakaten og Vær varsom-plakaten er viktige standarder for å vurdere NRKs styring for å sikre presseetiske hensyn ... Spørsmålet er så hvordan NRK bør styres for å overholde disse standardene».

Lover å rydde opp

Riksrevisjonen erkjenner nå at organet gikk ut over sine oppgaver i epostene, som ble sendt til tidligere generalsekretær i Norsk presseforbund Per Edgar Kokkvold, TV 2 og SVT.

– Epostene burde ikke vært sendt. Vi vil kontakte de som har mottatt våre henvendelser og beklage og forsøke å oppklare, heter det videre.

Riksrevisjonen varsler også at den i lys av saken vil gjennomgå sine egne rutiner for å unngå at noe lignende skjer igjen.

– Det er ikke Riksrevisjonens oppgave å undersøke NRKs presseetikk eller på noen måte blande seg inn i pressens redaksjonelle frihet. Riksrevisjonen håper at vi i vår videre dialog med NRK kan få satt et tydelig skille mellom det som er Riksrevisjonens kontrolloppgaver, og medienes redaksjonelle frihet, sier Johnsen.

Flengende kritikk

Det var Dagens Næringsliv som fredag brakte saken om Riksrevisjonens varslede gransking av NRK. Grunnen var angivelig at kontrollorganet hadde sett seg lei på statskanalens stadige presseetiske overtramp.

Ved nyttår viste en opptelling at Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er pressens egen vaktbikkje, 24 ganger de siste tre årene har felt NRK for å ha brutt god presseskikk. Det er flere fellelser enn Aftenposten, VG, Dagbladet og TV 2 hadde til sammen i denne perioden.

Blant annet fikk NRK sterk kritikk både for selve innslaget og håndteringen av den såkalte romkvinnesaken, hvor helt sentrale fakta ble utelatt i innslaget som ble sendt på Dagsrevyen. NRK ble felt i PFU for saken.

Les også: NRK felt i PFU for «Romkvinne»-innslag

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus