Meny

EU-forslag om global klimaavtale for luftfart på ICAO-kongress:

– Har ris bak speilet

Vender flyhalen mot verden? EU insisterer på at også luftfarten skal betale for klimakvoter. Det er store deler av omverdenen rasende på. Kan det bli et gjennombrudd på ICAO-kongressen? Illustrasjonsfoto: Brussels Airlines.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EU og Norge vil ha den forestående kongressen i luftfartsorganisasjonen ICAO til å vedta en global avtale om å redusere klimautslippene fra flytrafikken. Skjer ikke det, setter EU hardt mot hardt mot alle fly som lander i EU- og EØS-land.

Foran generalforsamlingen i den internasjonale luftfartsorgansiasjonen ICAO, som åpner 24. september, fremmer EU et kompromissforslag for å få luftfarten til å delta i kampen mot klimautslipp.

– Dersom forslaget blir vedtatt, kan det redusere klimautslippene fra verdens luftfart med 37 prosent fra nå og frem til 2050, opplyser EU-kommissær Connie Hedegaards pressetalsmann Isaac Valero-Ladron til ABC Nyheter.

Men det vil ikke skje uten motstand.

Vi er med, men ikke de

EU selv har fra januar 2012 innført klimakvoter for luftart innad i EU- og i EØS-landene, inkludert Norge. Belastningen ved det har flypassasjerer med SAS og Norwegian knapt merket.

Men opprinnelig ville EU gjøre det samme også med alle fly som kommer utenfra.

Men Kina, USA og andre land ble rasende og truet med handelskrig mot EU dersom de prøvde å innkassere så mye som en klima-euro på fly fra deres land.

I november 2012 vedtok EU å droppe kvotekravet overfor utenlandske flyselskaper i ett år - frem til ICAO-toppmøtet som står for døra.

Så hva skjer nå?

Les også: EU gir seg i strid om klimakvoter for fly

Med gulrot og pisk mot verden

På et ICAO-rådsmøte forrige uke presenterte EU et nytt forslag til kompromiss. De tilbyr seg å redusere betalingen for klimakvoter for alle utenlandske fly som lander i EU- eller EØS-land.

Betingelsen er at ICAO-toppmøtet vedtar en global avtale om betaling for klimautslipp før delegatene på kongressen forlater Montreal i Canada 4. oktober.

Hvis ikke, går EU tilbake til sine strengere regler, som utløste raseri og trusler om handelskrig fra Kina, USA og andre land.

– Innlemmelsen av flytrafikk i klimakvotesystemet er et klart og rettferdig incentiv til å forurense mindre, skrev Hedegaard i en polemikk mot USA.

– Vi må gi og ta

Forskjellen på EUs opprinnelige plan og kompromissforslaget som ble lagt frem forrige uke, er at EUs opprinnelig krevde klimakvoter for hele reisen til og fra EU eller EØS-land.

Kompromisset som blir presentert foran ICAO-kongressen innebærer at fly fra andre verdensdeler kun skal betale for utslippene i EUs luftrom. 

– Dette er en internasjonal avtale hvor vi må gi og ta. Vi må ikke miste det store bildet av øye: En global avtale betyr at mer klimautslipp blir dekket på lang sikt. En global avtale fra 2020 vil gi 37 prosent mindre utslipp i 2050, sier Valero-Ladron.

Les også: – Klimakvoter nær kollaps som middel i klimakampen

– Ideen er å få til en eller annen form for markedsbaserte tiltak, kvoter eller liknende. Så skal forhandlinger om detaljene settes i gang fra 2016. Det blir definitivt ikke lett å få til. I 2020 må en avtale settes ut i livet, sier talsmannen.

Norge henger med

– Norge støtter arbeid i ICAO for en global avtale for reduksjon av CO2 utslipp fra internasjonal luftfart, sier statssekretær Geir Pollestad (Sp) til ABC Nyheter.

– Norge arbeider sammen med EU for å få dette på plass, forteller han.

Les mer på EU-kommisjonens side om reduksjon av klimautslipp fra luftfarten her

Les mer om klimastriden

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus