Meny

Sjåfør siktet etter tunnelbrannen

Politiet i Bergen avhører onsdag polakken i 30-årene som kjørte semitraileren som tok fyr inne i Gudvangatunnelen mandag. Her blir den utbrente traileren undersøkt etter at den ble fraktet ut av tunnelen. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politiet har siktet den polske mannen som kjørte traileren som begynte å brenne i Gudvangatunnelen, for å ha ført et kjøretøy han visste ikke var i forsvarlig stand.

Bakgrunnen for siktelsen er at flere vitner har sett den polske lastebilsjåføren etterfylle kjølevæske på veien mellom Voss og Gudvangen. Etter et lengre avhør onsdag er mannen siktet for brudd på veitrafikklovens paragraf 13, melder VG.

Alvorlige tekniske mangler

Politiet mener mannen har kjørt vogntoget inn i tunnelen til tross for alvorlige tekniske mangler som førte til overoppheting og brann i kjøretøyet.

– Dette utgjorde en stor fare for liv og helse for dem som befant seg i tunnelen. At han har etterfylt kjølevæske tyder på at det var noe galt med bilen, sier lensmann i Lærdal, Per Thomas Klingenberg til avisen.

Politiet har beslaglagt førerkortet til sjåføren, noe han ikke har samtykket til.

Klingenberg ba onsdag også om teknisk bistand fra Kripos som vil granske det fullstendig utbrente kjøretøyet sammen med de tre fra Statens havarikommisjon.

I alt 17 kjøretøyer og hengere må fraktes ut. Det utbrente vogntoget og en personbil med campingvogn ble hentet ut av tunnelen tirsdag kveld. De øvrige bilene tas ut mot Gudvangen onsdag ettermiddag mens turistbussen og en større henger tas ut på Flåm-siden torsdag.

Ser på brannårsak

Havarikommisjonen avsluttet sine undersøkelser av den utbrente traileren onsdag ettermiddag.

– Det viktigste nå har vært å sikre bilen i samarbeid med politiet så det ikke forsvinner noen spor. Vi vet foreløpig ikke når vi kan si noe om årsaken, sier havariinspektør Martin Visnes til NTB.

Tunnelen har en stigning på 450 meter mot Flåm. Traileren var på vei mot Flåm og brannen oppsto trolig på venstre side av førerhuset 3,5 kilometer før tunnelutgangen.

– Vi vil se på både stigning, veiforhold, kjøretøy, last og totalvekt. Traileren er så utbrent at vi ikke har noen sikker dokumentasjon verken på kjøretøy eller nasjonalitet. Vi har tatt noen bilder av den og en side er mer brent. Vi har foreløpig ikke bestemt oss for om vi skal frakte vraket videre til Havarikommisjonen på Lillestrøm, sier Visnes.

Hadde ikke last

Semitraileren består av en toakslet trekkvogn og treakslet henger på 16,5 meter. Den hadde ikke noe last da den begynte å brenne.

Klingenberg sier til NTB at en brann som oppstår i en lastebil eller trailer gjerne skyldes en lekkasje i drivstoff- eller oljesystemet som kommer ned på en varm motor.

Fungerende regionveisjef Paal Fosdal i Statens vegvesen region vest sier at de er godt i gang med å få i stand tunnelen.

– Vi driver med renskning, bolting, sprøytebetong og nytt elektrisk anlegg der det er ødelagt. Det er uvisst når ferdig, det er viktig at arbeidet utføres på forsvarlig måte, sier han.

Nødsambandet ble ødelagt

Fosdal sier at det ikke er aktuelt å umiddelbart oppgradere eller innføre noen av de tiltakene som ble anbefalt for tunnelen i en risikoanalyse fra april.

– Det viser seg at det var nødsamband i tunnelen, men det ble ødelagt i brannen. Det brant av og et stykke sto uten samband. De vil reetablere det som er og så står tunnelen på programmet for å få overgang til digitalt samband. Det er et viktig veisamband som vi ønsker å få på plass så fort det lar seg gjøre, sier han.
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus