Meny

Tunneler forblir uten rømningsvei

TUNNELBRANN: Det utbrente vraket av lastebilen som mandag forårsaket brannen i Guvangtunnelen fotografert av brannsjef Arvid Gilje i Aurland brannvesen. Tunnelen har fått store skader og forventes å være stengt i noen tid framover. Foto: Arvid Gilje/Aurland brannvesen / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tunneltragedien på Vestlandet har igjen satt søkelyset på tunnelsikkerheten. Nå viser det seg at de ti lengste tunnelene i landet vil forbli uten rømningsveier også i fremtiden.

I en presentasjon VG har onsdag fremgår det at bare to av disse tunnelene er ferdigstilt etter at det kom nytt krav om sikkerhet i 2007, og ingen av dem har rømningsveier.

Innen 1. april 2019 skal det finnes normal belysning, sikkerhetsbelysning og rømningslys i alle disse tunnelene. Det vil koste 7 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.

– Det er ikke sånn at gamle tunneler automatisk skal ivareta alle nye krav eller rustes opp. Krav om rømningsvei gjelder ikke gamle tunneler, sier direktør Lars Aksnes i veidirektørens styringsstab.

Les også: Må ruste opp 200 gamle tunneler

Flere av tunnelene mangler også brønner med ekstra vann.

– Det norske brannvesenet er ikke dimensjonert for å slukke store trailerbranner. En stor trailer med vanlig brennbar last kan ha en brannbelastning på 150 megawatt. En brannbil klarer å slukke en brann på under 50 megawatt, sier brannsjef Ole Bjørn Kaasa i Follo.

Rundt 200 norske tunneler tilfredsstiller ikke EUs nye sikkerhetskrav.

Tunnelsikkerhetsforskriften gjelder for tunneler lenger enn 500 meter på riksveinettet. I Norge finnes det i dag 253 slike tunneler, med en samlet lengde på 524 kilometer.

Les også: Ingen ekstra midler til nødnett i tunneler

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus