Ingen ekstra midler til nødnett i tunneler

ULYKKE: Inne fra Gudvangatunnelen der en trailer i brann forårsaket skade på både folk og biler mandag. Tunnelen skal få nødnett i 2014. (Foto: NTB scanpix)
ULYKKE: Inne fra Gudvangatunnelen der en trailer i brann forårsaket skade på både folk og biler mandag. Tunnelen skal få nødnett i 2014. (Foto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fylkesmannen i Sogn og Fjordane har satt opp en liste med 18 tunneler som bør få installert nødnett. Men verken Høyre eller den rødgrønne regjeringen vil love ekstra midler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Nationen er disse 18 tunnelene ikke omfattet av Statens vegvesens utbyggingsplaner. Listen inkluderer blant annet Høyangertunnelen, som er over 7,5 km lang. Her finnes også den 6,7 km lange Frudalstunnelen og den 6,4 km lange Fjærlandstunnelen.

Problemet er at kriteriene som stilles for å installere nødnett i tunneler gjør at ingen av disse tunnelene oppfyller kravene. Tunnelene skal, med visse unntak, være lengre enn 500 meter og ha en årsdøgntrafikk på mer enn 5.000.

– De trafikkmengdene er det ikke mange tunneler i Sogn og Fjordane som når opp til. Dermed vil vi ha mange lange tunneler uten nødnett, sier fylkesmann Anne Karin Hamre.

Nødsambandet fungerte ikke da brannvesenet tok seg inn i Gudvangatunnelen etter at en trailer tok fyr inne i tunnelen mandag. Brannmannskapene måtte bruke mobil og walkietalkie for å kommunisere. Tunnelen skal etter planen få utbygd nødnett i løpet av neste år.

Skulle de 18 prioriterte tunnelene få nødnett, har Statens vegvesen anslått en prislapp på til sammen 150 millioner kroner, men lysten til å bevilge ekstra midler er ikke stor verken hos den sittende regjeringen eller Høyre.