Hoksrud: – Det finnes mange farlige tunneler i Norge

URIMELIGE KRITERIER: Samferdselspolitisk talsmann for Frp, Bård Hoksrud, mener det er de mindre distriktene som lider av kriteriene som er satt for utbygging av nødnett. Foto: NTB scanpix
URIMELIGE KRITERIER: Samferdselspolitisk talsmann for Frp, Bård Hoksrud, mener det er de mindre distriktene som lider av kriteriene som er satt for utbygging av nødnett. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselspolitisk talsmann for Frp, Bård Hoksrud, vil endre kriteriene for utbygging av nødnett i tunneler. – Det kan få alvorlige konsekvenser om det skjer ulykker her, sier fylkesmann i Sogn og Fjordane.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag tok et utenlandsk vogntog fyr i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane. 73 personer ble kjørt til sykehus med røykskader.

Det var ikke installert nødnett i tunnelen, noe som gjorde arbeidet til brannvesenet på stedet svært vanskelig.

Innen 2014 vil Gudvangatunnelen få installert kommunikasjonsnettet, men 400 andre tunneler på Vestlandet vil fortsatt stå uten.

Samferdselspolitisk talsmann for Frp, Bård Hoksrud, mener det er uakseptabelt.

– Det er mange farlige veier rundt omkring. Mange er engstelige for å kjøre i tunneler. Det er da viktig at myndighetene tar tak og gjør det så trygt som mulig, sier Hoksrud.

Les også: Tunneler forblir uten rømningsvei

Vil endre kriteriene

I 2004 kom Nødnettsprosjektet med kriterier til hva som må innfris for å få utbygd et nødnett.

Kun tunneler som er lengre enn 500 meter og har flere enn 5000 passerende bilister per døgn oppfyller kravene for å få kommunikasjonsnettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hoksrud mener kriteriene burde endres.

– 500 meter er for langt. Kriteriene for utbygging burdes endres, for i utgangspunktet burde alle tunneler ha nødnett, selv om det kan bli vanskelig å oppfylle, sier Hoksrud.

– Brannen i Gudvangatunnelen kunne blitt en katastrofe. Vi har nå blitt varslet om at det må ryddes opp. Vi kan ikke leve med dagens tunnelsikkerhet, sier han.

Les også: Må ruste opp 200 gamle tunneler

– Uansvarlig

Hoksrud mener det er de mindre distriktene som lider av kriteriene som er bestemt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er distriktene med lav døgntrafikk som får svi når nødnettet bygges ut. De får ikke den nødvendige sikkerheten, sier han.

Fylkesmann i Sogn og Fjordane, Anne Karin Hamre, er kritisk til kravene.

I Sogn og Fjordane er det rundt 95 tunneler som er minst 500 meter lange, men nesten alle har lavere døgntrafikk enn nødnettskravet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I praksis vil det bety at mindre enn en av tre av de lange tunnelene i fylket vil få nødnett, sier Hamre til ABC Nyheter.

Hamre mener trafikktallene ikke kan være avgjørende for om det skal installeres nødnett eller ikke i en tunnel.

Les også: Ingen ekstra midler til nødnett i tunneler

– Bør diskuteres

– Det er uheldig. Tunnelens lengde burde ha mer å si enn det gjør i dag. Vi har flere tunneler som er mellom seks og syv kilometer som ikke har nødnett, sier hun.

Fylkesmannen har i samarbeid med fylkesberedskapssjef Haavard Stensvand sendt et brev til Statens vegvesen Region Vest og Sogn og Fjordane fylkeskommune der de lister opp 18 tunneler på riks- og fylkesveier i fylket som bør utbedres eller få nødnett.

– Det kan få alvorlige konsekvenser om det skjer ulykker eller branner i disse tunnelene, sier Hamre.

Beredskapssjef Ketil Matvik Foldal i Møre og Romsdal sier reglene om trafikkgrunnlag rammer flere tunneler også i deres fylke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg mener man bør diskutere hver enkelt tunnel og se på risikoen i alle sammen. Det er veldig få tunneler i vårt distrikt som møter kriteriene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ønsker du flere tunneler med nødnett?

– Selvsagt skulle jeg ønsket flere tunneler med kommunikasjonsnett, men jeg mener dagens kriterier er hensiktsmessige, sier han.

Les også: Brukte 145 millioner for lite på nødnettet i fjor

– La utbyggingen bli ferdig

Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) mener at de har planer om å gjennomfører utbygging av nødnett i 100 tunneler som ikke er i henhold til kriteriene.

– Siden 2006 har det vært dialog mellom Direktoratet for nødkommunikasjon og Statens vegvesen om nødnett-dekning i nye tunneler og tunneler som ikke møtte de opprinnelige kriteriene.

– Så langt har dette resultert i at mer enn 100 tunneler har kommet til på lista, skriver de på sine hjemmesider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DNK opplyser at det innen 2014 skal finnes nødnett i 98 tunneler på Vestlandet. I 2015 skal nødnettet være ferdig utbygd i hele Norge.

Tone Sønsterud (Ap) sier til ABC Nyheter at fokuset må være på utbyggingen og ikke utbyggingskriteriene frem til 2015.

– Først når nettet er ferdig utbygd, kan vi bruke ressurser til å se på utbyggingskriteriene, sier hun og påpeker:

– Det nye nødnettet vil gi dekning i langt flere tunneler enn i dag. I motsetning til det gamle sambandet vil det nye nødnettet gi mange muligheter - blant annet kan det brukes mobile enheter i biler ved ulykke i tunnel, sier hun.