GUDVANGATUNNELEN:Vegvesenet advart allerede i april

Det utbrente vraket av lastebilen som mandag forårsaket brannen i Guvangtunnelen fotografert av brannsjef Arvid Gilje i Aurland brannvesen. Tunnelen har fått store skader og forventes å være stengt i noen tid framover. Foto: Arvid Gilje/Aurland brannvesen / NTB scanpix
Det utbrente vraket av lastebilen som mandag forårsaket brannen i Guvangtunnelen fotografert av brannsjef Arvid Gilje i Aurland brannvesen. Tunnelen har fått store skader og forventes å være stengt i noen tid framover. Foto: Arvid Gilje/Aurland brannvesen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres,» var beskjeden Statens Vegvesen fikk allerede i april i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

HOJ Consulting leverte en risikoanalyse av Gudvangatunnelen til Statens Vegvesen i april i år.

Rapporten konkluderer med at tunnelen ikke er trygg uten oppgradering:

«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»

75 personer ble evakuert og 73 personer ble fraktet til sykehus etter tunnelbrannen i Sogn og Fjordane i går ettermiddag.

Les også: Nødsambandet sviktet under tunnelulykke

Høy risiko

Teknisk Ukeblad har lest risikoanalysen, som beskriver en rekke svakheter ved tunnelen.

Rapporten konkluderer at risikoen er så høy at den ikke kan aksepteres allerede med dagens trafikkmengde, men at risikoen bare vil fortsette å øke de neste årene.

Rapporten slår fast at det er behov for å straks gjennomføre sikkerhetstiltak som nedsatt hastighet for å oppnå en tilstrekkelig sikkerhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Minst seks alvorlig skadd i tunnelulykken

Ventilatorer ute av funksjon

Her er noen av funnene i risikoanalysen:

  • «Det er et stort behov for å forbedre teknisk utstyr i tunnelen».
  • «Det er likeså et stort behov for å forbedre geometriske og byggetekniske forhold».
  • Utstyr og kabelbroer er i en så dårlig tilstand at det er fare for at de kan falle ned på kjørebanen.
  • En stor del av brannventilasjonen er ute av funksjon.
  • Skadet brannsikring gjennom hele tunnelen.

Niels Peter Høj leder det Sveits-baserte firmaet som leverte risikoanalysen. Han bekrefter at rapporten ble levert norske veimyndigheter i april, men ønsker ikke å kommentere funnene, istedenfor henviser selskapet til Vegdirektoratet.

Les også: – Vi kunne like gjerne hat 40 omkomne

Anbefaler nybygg

Konsulentselskapet anbefaler å bygge en ny tunnel.

«Som følge av behovet for å meget betydelige reparasjoner og oppgraderinger for den eksisterende Gudvangatunnelen er det nærliggende å vurdere å bygge en helt ny tunnel.»

Konsulentfirmaet foreslår at dette enten kan bli en helt ny tunnel som erstatter både Flenjatunnelen og Gudvangatunnelen, eller et nytt løp som går parallelt med ulykkestunnelen.