GUDVANGATUNNELEN:Vegvesenet advart allerede i april
«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres,» var beskjeden Statens Vegvesen fikk allerede i april i år.
HOJ Consulting leverte en risikoanalyse av Gudvangatunnelen til Statens Vegvesen i april i år.
Rapporten konkluderer med at tunnelen ikke er trygg uten oppgradering:
«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»
75 personer ble evakuert og 73 personer ble fraktet til sykehus etter tunnelbrannen i Sogn og Fjordane i går ettermiddag.
Les også: Nødsambandet sviktet under tunnelulykke
Høy risiko
Teknisk Ukeblad har lest risikoanalysen, som beskriver en rekke svakheter ved tunnelen.
Rapporten konkluderer at risikoen er så høy at den ikke kan aksepteres allerede med dagens trafikkmengde, men at risikoen bare vil fortsette å øke de neste årene.
Rapporten slår fast at det er behov for å straks gjennomføre sikkerhetstiltak som nedsatt hastighet for å oppnå en tilstrekkelig sikkerhet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Minst seks alvorlig skadd i tunnelulykken
Ventilatorer ute av funksjon
Her er noen av funnene i risikoanalysen:
- «Det er et stort behov for å forbedre teknisk utstyr i tunnelen».
- «Det er likeså et stort behov for å forbedre geometriske og byggetekniske forhold».
- Utstyr og kabelbroer er i en så dårlig tilstand at det er fare for at de kan falle ned på kjørebanen.
- En stor del av brannventilasjonen er ute av funksjon.
- Skadet brannsikring gjennom hele tunnelen.
Niels Peter Høj leder det Sveits-baserte firmaet som leverte risikoanalysen. Han bekrefter at rapporten ble levert norske veimyndigheter i april, men ønsker ikke å kommentere funnene, istedenfor henviser selskapet til Vegdirektoratet.
Les også: – Vi kunne like gjerne hat 40 omkomne
Anbefaler nybygg
Konsulentselskapet anbefaler å bygge en ny tunnel.
«Som følge av behovet for å meget betydelige reparasjoner og oppgraderinger for den eksisterende Gudvangatunnelen er det nærliggende å vurdere å bygge en helt ny tunnel.»
Konsulentfirmaet foreslår at dette enten kan bli en helt ny tunnel som erstatter både Flenjatunnelen og Gudvangatunnelen, eller et nytt løp som går parallelt med ulykkestunnelen.