Over 400 tunneler vil stå uten nødnett neste år
Samtidig avslører Statens Vegvesen at de kun har kapasitet til å kontrollere nødnettet i Gudvangatunnelen tre ganger i året. – Dette er en skandale, sier brannsjef.
* Det var per 22. september 2012 totalt 1088 veitunneler i Norge
* Av disse er 33 over 5 kilometer lange.
* De fem lengste er:
* Lærdalstunnelen på E16 i Aurland/Lærdal i Sogn og Fjordane er på 24.509 meter
* Gudvangatunnelen på E16 i Aurland i Sogn og Fjordane er på 11.428 meter
* Folgefonntunnelen på Fylkesvei 551 i Odda/Kvinnherad i Hordaland er på 11.137 meter
* Jondalstunnelen på Fylkesvei 107 i Kvinnherad/Jondal i Hordaland er på 10.400 meter
* Korgfjelltunnelen på E6 Vefsn i Nordland er på 8.533 meter
(Kilde: Wikipedia)Flere titalls personer måtte evakueres mandag da en trailer tok fyr inne i tunnelen på E16. Tilstanden for seks personer er fortsatt alvorlig som følge av ulykken.
Nå avslører brannsjef i Aurland, Arvid Gilje, at nødnettet ikke fungerte.
– Vi måtte bruke mobiltelefon, og så hadde vi et internt samband mellom brannfolka på walkie-talkie. Det var det eneste som fungerte, sier han til NRK.
Tunnelene på Vestlandet har i dag et analogt nødnett, men innen 2014 skal fylkene Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane få et digitalt nødnett.
Bakgrunn: Motor i vogntog eksploderte i tunnel
Vil stå uten nødnett
Likevel vil over 400 tunneler stå uten nødnett etter den nye innføringen.
– Jeg synes det på vegne av staten Norge er en skandale, sier brannsjef Sigvald Kvinge i Gulen og Masfjorden til NRK.
Kvinge stiller seg kritisk til at flere av de lengste tunnelene på europaveien vil stå uten fast nødnett.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHele 29 av 55 av tunneler over 500 meter vil stå uten nødnett. Alle regnes av brannvesenet som «særskilte brannobjekt».
Reaksjon: – Vi kunne like gjerne hatt 40 omkomne
– Brannen kan ha ødelagt sambandet
Mandagens brann førte til kraftig røykutvikling, og problemene med nødnettet gjorde et fra før svært krevende redningsarbeid enda vanskeligere.
Nils Magne Slinde, avdelingsdirektør i Statens Vegvesen i Sogn og Fjordane, tror brannen i seg selv kan ha vært årsaken til problemene.
– Nødsambandet kan ha blitt ødelagt på grunn av brannen som følge av stor røykutvikling og sterk varme, sier han og forsikrer om at de vil gå hendelsen nøye etter i sømmene.
Ifølge Slinde sjekket Statens Vegvesen nødnettet i Gudvangatunnelen sist i månedsskiftet juni/juli, og da skal alt ha fungert.
– Vi skulle selvsagt ønske oss kontrollører i tunnelene oftere, men det lar seg ikke gjøre så vi sjekker sambandet tre ganger i året, sier avdelingsdirektøren.
Les også: Jørn ble fanget i flammehavet med barna