Meny

Forskere: – Sosiale medier gir valgmakt

Twitter og Facebook har gitt politikerne og deres rådgivere større makt i valgkampen. Foto: Jens Stoltenbergs Facebook-profil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Medieforsker mener sosiale medier gjør at politikerne tar mer kontroll og er mindre avhengig av pressen i valgkampen.

– Politikerne har oppdaget at sosiale medier er et godt redskap for å nå ut til velgerne og til å profilere seg. Med de sosiale medienes inntog er de selv blitt «redaktører» for informasjonen de deler. De sosiale mediene kan slik sies å ha ført til en maktforskyvning fra journalistene til politikerne og apparatet rundt dem, sier medieforsker Gunn Enli til forskning.no.

Enli mener 140 tegn på Twitter eller et Facebook-bilde er med på å prege valgkampen. Hun sier utviklingen viser at journalister ikke lenger er nødvendige som mellomledd for å spre et budskap.

Les også: «Per Sandberg, kom og få en innvandrerklem»

– Nå har politikerne en garanti for at innholdet ikke blir forvridd.

Enli er førsteamanuensis og leder forskningsprosjektet «Sosiale medier og valgkamp» ved Institutt for medievitenskap ved Universitetet i Oslo.

Det tar for seg Facebook- og Twitter-bruken under valgkampene i Norge, Sverige, Australia og Japan.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus