Meny

Politiet: – Vær varsom på sosiale medier

Politiet har ikke kontroll over hvem som fotograferer og deler informasjon på nett etter for eksempel trafikkulykker. Dette kan føre til at pårørende blir varslet om dødsfall gjennom sosiale medier, og ikke gjennom en prest, slik rutinen er hos politiet. Her er mannskap fra Vegvesenet på stedet der en mann døde i en trafikkulykke på E18 i Lillesand i midten av juni. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pårørende kan oppdage sensitiv informasjon om dødsfall eller alvorlige ulykker på sosiale medier. Politiet ber folk bruke sunn fornuft på nett.

I Sarpsborg ble en mann funnet død i en leilighet på Borgenhaugen i midten av juli. Mannens pårørende ble først varslet om dødsfallet gjennom kondolanser på Facebook og SMS.

– Det var en helt forferdelig opplevelse å få vite om dødsfallet slik, sier familien til Sarpsborg Arbeiderblad.

Politiinspektør og leder av fellesoperativ enhet i Østfold politidistrikt, John Lunder, sier at politiet ikke kan forhindre at informasjon spres på sosiale medier og oppfordrer derfor folk til å bruke sunt nettvett.

– Det å varsle pårørende er det viktigste vi gjør i en slik sak, men for å gjøre det må vi både kvalitetssikre all informasjon og være helt sikre på hvilke pårørende vi skal varsle. Når folk velger å legge ut slik sensitiv informasjon, setter de politiet i et dilemma. Det er viktig at folk bruker sunn fornuft og lar være å legge ut informasjon på nett i slike alvorlige saker, sier Lunder til NTB.

Les også: Facebook kan ødelegge parforholdet

– Fortvilte pårørende

De fleste politidistrikter har som fast rutine å ringe prest når pårørende skal varsles.

– Grunnen til det er at de er fagpersoner som har kompetanse til å takle personer i sorg. Vi har tilfeller hvor pårørende har fått opplysninger andre steder og ringer til politiets operasjonsleder for å få informasjon. Da må politiet ta budskapet der og da, og det er ikke noen god og human måte å gjøre det på, verken for de pårørende eller politiet selv. Men det er ikke noen som ønsker å få budskapet gjennom Facebook heller, sier Lunder.

Også ved trafikkulykker kan forbipasserende ta bilder av både bil og bilnummer og sende det til bekjente eller legge det ut på nett.

– Det kan føre til at folk kjenner igjen bilen og vi får fortvilte pårørende på telefonen som lurer på om det er deres datter eller sønn som er skadd, sier Lunder.

Les også: Mange unge sier de er avhengige av Facebook

– Redaktørrolle

Røde Kors har lang erfaring med informasjon under leteaksjoner etter savnede. Organisasjonen erfarer at pårørende ofte opplever det som negativt å se eller motta opplysninger som har blitt delt så raskt at politiet ikke har rukket å være først ute med informasjonen.

– Sosiale medier er vi oppmerksom på og tar hensyn til. Vi har en klar policy på det, vi deler ikke informasjon om pågående leteaksjoner som kan brukes til å identifisere vedkommende som er savnet. Når informasjon går ut skal det være riktig, og pårørende skal være varslet, og dette er politiets ansvar, sier faglig leder i ressursgruppa for ettersøkning i Røde Kors, Kenneth Gulbrandsøy til NTB.

En av konsekvensene av slik informasjonsdeling kan være at personer ikke melder fra om savnede personer av frykt for at sensitiv informasjon blir offentliggjort.

– Når det gjelder denne typen informasjon er det viktig å være varsom. Folk tar på seg en redaktørrolle når de legger ut slik informasjon på nett. Det kan få konsekvenser, noe folk må være klar over, sier Gulbrandsøy.

Les også: Stortingsansatt sparket etter netthets mot Eskil Pedersen

– Ingen vei tilbake

Forsker og sosiolog ved NTNU, Arve Hjelseth, mener folk ikke tenker nøye nok igjennom konsekvensene av det de deler på sosiale medier.

– Fordi folk ikke tenker over hvor raskt og vidt informasjon sprer seg på sosiale medier, tenker de nok heller ikke så nøye over konsekvensene. Problemet er jo at denne typen informasjonen ikke er kvalitetssikret. Jeg tviler likevel på at det er noen vei tilbake, utover å be folk om å tenke seg om to ganger, sier Hjelseth.

Forskeren mener man ikke gjør noe annet enn det folk alltid har gjort når de har diskutert med naboer, kolleger eller venner, enten det er over telefon eller på et besøk hos naboen.

Men Facebook er et offentlig sted – å legge ut informasjon her er som å stille seg opp på torget og rope ut nyheten.

– Jeg tror nok det har vært slik til alle tider, man tenker bare ikke over hvor raskt slik informasjon sprer seg. Det er forskjell på Facebook og informasjon eller sladder som utveksles over kafébordet, sier Hjelseth.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus