Trond Giske spår borgerlig privatskole-boom

Næringsministeren mener en åpning for kommersielle aktører vil kreve et stort byråkrati og kontrollvirksomhet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Næringsministeren mener en åpning for kommersielle aktører vil kreve et stort byråkrati og kontrollvirksomhet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Næringsminister Trond Giske (Ap) tror historien vil gjenta seg hvis en borgerlig regjering åpner for kommersielle privatskoler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selv om det ikke er lov å ta utbytte, er det nesten ubegrenset muligheter til å presse penger ut av systemet. Høyres forrige eksperiment er alene et bevis for det, sier Trond Giske til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Et notat som Arbeiderpartiet har utarbeidet, viser at halvparten av de nye privatskolekjedene som daværende undervisningsminister Kristin Clemet (H) slapp til, har vært involvert i ulovlig bruk av statsstøtte i Norge. Dette utgjør – ifølge Arbeiderpartiet – et beløp på 26 millioner kroner som skulle ha kommet elevene til gode, men som gikk til eierne.

Les også: Høyre: Lite å lære av svensk skolepolitikk

– Det er fullt mulig å drive forretningsdrift på siden av den ordinære skoledriften, blant annet gjennom salg av materiell og ulike tjenester som utvikling av læreplaner og ulike dataprogrammer, poengterer Giske.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Næringsministeren mener også en åpning for kommersielle aktører vil kreve et stort byråkrati og kontrollvirksomhet.

Les også: Stoltenberg sier nei til heldagsskolen

Høyre-nestleder Bent Høie deler ikke Giskes bekymringer.

– For det første skal vi ikke gjeninnføre den forrige friskoleloven. Den nye loven skal skjerpe kravene til at friskolen ikke skal få negative konsekvenser for det offentlige skoletilbudet til elevene. Det skal være en søknadsprosess med høringsuttalelser, og foretas en helhetsvurdering, sier Bent Høie.