Slik skal de heve Costa Concordia

Artikkelen fortsetter under annonsen

I september starter den største bergingsoperasjonen av et passasjerskip noensinne. Den avanserte teknikken gir ingeniørene bare én sjanse til å lykkes med det risikofylte oppdraget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da det italienske cruiseskipet Costa Concordia gikk på grunn utenfor den italienske vestkysten 13. januar 2012, mistet 32 mennesker livet.

Mens rettssaken mot kaptein Francesco Schettino pågår, jobbes det med å berge skipet, som i et og et halvt år har ligget tippet på siden utenfor kysten av øyen Giglio.

Det er selskapet Titan Salvage som har fått oppdraget med å heve og fjerne skipet, i samarbeid med italienske Micoperi, skriver NRK.

Se video lenger ned i saken, der ingeniørene viser hvordan de planlegger å berge skipet.

Les også: Costa Concordias kaptein risikerer 20 års fengsel

Historisk prosjekt

Bergingen betegnes som den største og mest risikofylte bergingen av et passasjerskip noensinne, og den er beregnet å koste cirka 2,2 milliarder kroner å gjennomføre.

Hvis den ambisøse bergingsplanen mislykkes, vil de ikke få en ny sjanse, mener leder for hevingsprosjektet Nick Sloan, ifølge NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det foreligger nemlig en risiko for at skipet kan brekke under bergingsarbeidet.

Les også: Dayana (5) fikk ikke plass i livbåt om bord på Costa Concordia

Bergingsmannskapet har laget en video der de beskriver hvordan de vil berge vraket:

Fokus på miljø

Skipet inneholder fremdeles tonnevis av råtten mat, møbler og passasjerenes eiendeler, noe som utgjør en stor fare for forurensing, skriver BBC.

Ifølge Titan Salvage skal de ta alle forholdsregler for å forhindre at det marine miljøet der skipet ligger, skal bli ødelagt. Ambisjonen er å unngå enhver form for forurensing, og slik sørge for optimal luft- og vannkvalitet etter at vraket er fjernet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor skal de kartlegge økosystemet rundt vraket, inkludert alt av sjøgress og koraller som vokser på havbunnen.

– Etter skipet er tauet bort, vil vi fjerne alt utstyret og plante nytt sjøgress på bunnen, sier de.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Costa Concordia ligger der fortsatt – ett år etter

Slik skal de berge vraket

1. For å sørge for at skipet ikke sklir lenger ned i dypet, har dykkere festet sterke kabler som går fra skipet til påler i havbunnen.

2. Stålplater er montert under bunnen av vraket, som støtte.

Saken fortsetter under bildetStålplater og -wire skal støtte opp vraket før kantringsprosessen settes igang. Foto: Skjermdump fra YoutubeStålplater og -wire skal støtte opp vraket før kantringsprosessen settes igang. Foto: Skjermdump fra Youtube

3. Bergingsmannskapet har laget en falsk bunn av sement under vraket, som skal være sterkere enn den faktiske grunnen.

4. Store plattformer er plassert under skipet. Disse skal støtte det når mannskapet begynner prosessen med å heve det fra liggende til stående posisjon.

5. Flyteenheter vil sveises på skroget langs hele babord side.

6. Med flyteenhetene langs siden skal skipet trekkes tilbake i sin naturlige stilling, med hjelp av en trekkemaskin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetSteg 6: Ved hjelp av en trekkemaskin skal bergingsmannskapet trekkes tilbake i sin naturlige stilling. Fotomontasje: Skjermdump fra YoutubeSteg 6: Ved hjelp av en trekkemaskin skal bergingsmannskapet trekkes tilbake i sin naturlige stilling. Fotomontasje: Skjermdump fra Youtube

Denne prosessen må skje meget sakte, over flere dager, for å unngå at skipet brekker som følge av de store kreftene det vil bli utsatt for, ifølge Reuters.

7. Flytenheter vil monteres på styrbord side av vraket, som til nå har ligget på havbunnen, før alle flyteenhetene vil tømmes for vann og fylles med luft. Slik vil skipet heves til overflaten uten å tippe over.

8. Til slutt vil hele skipet taues til en tørrdokk på Sicilia, hvor det skal demonteres. Grunnet de store ødeleggelsene, er det ikke økonomisk forsvarlig å forsøke å reparere det.

Saken fortsetter under bildetNår skipet er hevet til overflaten, skal det taues bort, og havbunnen skal ryddes, sier bergingsmannskapet. Foto: Skjermdump fra YoutubeNår skipet er hevet til overflaten, skal det taues bort, og havbunnen skal ryddes, sier bergingsmannskapet. Foto: Skjermdump fra Youtube