Piloter ville avbryte landing i San Francisco

Det er fortsatt usikkert nøyaktig hva som førte til krasjlandingen i San Francisco lørdag. Foto: Reuters / NTB scanpix
Det er fortsatt usikkert nøyaktig hva som førte til krasjlandingen i San Francisco lørdag. Foto: Reuters / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Få sekunder før krasjlandingen i San Francisco i helgen, forsøkte pilotene å øke flyets fart og avbryte landingen, viser resultatene av de første undersøkelsene etter ulykken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se amatørvideo nederst i saken.

Samtidig opplyser flyselskapet Asiana Airlines at piloten som var ansvarlig for landingen var under opplæring for langdistanseflyginger og at ulykkesturen var hans første Boeing 777-flyging til flyplassen i San Francisco.

Opplysninger fra ferdskriveren og taleregistratoren tyder på at landingen så ut til å løpe problemfritt fram til sju sekunder før ulykken inntraff lørdag. Da forsøkte mannskapet å øke farten, opplyser etterforskningsleder Deborah Hersman i USAs nasjonale råd for transportsikkerhet på en pressekonferanse på flyplassen i San Francisco søndag.

– Farten var langt under idealfarten, sier Hersman.

Bakgrunn: To døde i flykrasj i San Francisco

Kan ha blitt påkjørt

Bare halvannet sekund før flyet fra Asiana Airlines traff bakken, skal pilotene ha forsøkt å avbryte landingen for å øke farten før et nytt planlagt landingsforsøk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette gikk fryktelig galt, og to kinesiske 16-åringer mistet livet i ulykken. I tillegg er 182 personer skadd, over 20 av dem alvorlig. Mandag ble det kjent at den ene av de to tenåringsjentene kan ha omkommet da hun ble påkjørt av et utrykningskjøretøy kort tid etter flykrasjet.

– En av de omkomne har skader som kan tyde på at hun ble påkjørt av et kjøretøy, sier Mindy Talmadge, talskvinne for brannvesenet.

Se også: – Jeg takker Gud for at jeg lever

Jomfrutur for pilot

Ifølge Hersman er det for tidlig å si hvorvidt krasjlandingen skyldes menneskelig eller mekanisk svikt, men foreløpige undersøkelser tyder på at flyet lå for lavt i innflygingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ansvarlige piloten hadde lagt bak seg nesten 20 år med nærmere 10.000 flytimer da det gikk galt, men han hadde bare 43 timers erfaring bak spakene på fly av typen Boeing 777.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Han har lang erfaring og har tidligere fløyet til San Francisco i andre fly inkludert Boeing 747. Co-piloten (på ulykkesturen) hadde mer erfaring med 777, sier en talskvinne for Asiana Airlines mandag.

Første dødsulykke

Hele halepartiet ble revet av i krasjlandingen, og flyet begynte deretter å brenne kraftig. De to som omkom, satt bakerst i flyet. Øyenvitner mener det nærmest er et mirakel at ikke flere mistet livet.

Flytypen Boeing 777 har aldri før vært involvert i noen ulykke der passasjerer har omkommet, og det har bare én gang tidligere blitt meldt om en alvorlig hendelse der passasjerer har vært involvert.

Se amatørvideo fra sekundene etter krasjet: