Ny granskning av 25 år gammel flyulykke

36 personer omkom ved Torghatten da en Dash-7 fra Widerøe styrtet i fjellsiden 6. mai 1988. Nå skal Havarikommisjonen se om mobilstråling kan ha vært årsaken til ulykken. NTB arkivfoto Eystein Hanssen (NTB scanpix)
36 personer omkom ved Torghatten da en Dash-7 fra Widerøe styrtet i fjellsiden 6. mai 1988. Nå skal Havarikommisjonen se om mobilstråling kan ha vært årsaken til ulykken. NTB arkivfoto Eystein Hanssen (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Havarikommisjonen gjenåpner nå sin granskning av flyulykken ved Torghatten som tok livet av 36 personer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens havarikommisjon gjenåpner en 25 år gammel sak. De skal granske nye opplysninger og vil se nærmere på om en mobiltelefon kan ha påvirket flyets instrumenter.

Vi skal sjekke strålingsstyrke og hvilke instrumenter som kan ha blitt berørt, sier direktør Kåre Halvorsen ved kommisjonens luftfartsavdeling, til ABC Nyheter.

I dødsulykken 6. mai 1988 omkom hele 36 personer. Flyet, en Dash-7 fra Widerøe, traff fjellveggen en mil fra flyplassen i Brønnøysund, i halv ni-tiden på kvelden.

Den gamle havarirapporten er tilgjengelig på kommisjonens hjemmesider.

I denne rapporten kan man ikke slå fast hvorfor man startet innflyvningen for tidlig, men man konkluderer med at «besetningen ikke gjennomførte en forskriftsmessig flygning » og selskapets egenkontroll hadde sviktet.

Les også: Havarikommisjonen utsetter Hercules-rapport

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er NRK som nylig har avdekket at man allerede den gangen fikk informasjon om at en av passasjerene skal ha hatt en mobiltelefon med om bord, men at dette ikke ble undersøkt.

– Det er riktig at dette ble innrapportert den gangen. Vi skal se nærmere på dette.

– Som Havarikommisjon stiller vi med et åpent sinn, og det vil vi gjøre også i denne saken, sier Kåre Halvorsen.

Han vil ikke binde seg til noen dato, men sier at kommisjonens undersøkelser kan være avsluttet allerede til høsten.

Tidligere i år ble en annen eldre flyulykke igjen aktuell. Det var da en rapport fra de sivile redningsmannskapene etter Grytøya-ulykken, ble offentlig.

Les også: Grytøya-heltene snakker ut - 41 år etter ulykken

Den rapporten viste blant annet hvordan man under ekstreme forhold måtte partere enkelte omkomne for å klare å berge dem ned fra fjellsiden.