Stor interesse for kongefamiliens Se og Hør-klage

HAR FÅTT NOK: Kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon tar opp kampen mot Se og Hør. 
Fredag skal klagen de har levert inn mot bladet behandles i Pressens Faglige Utvalg (PFU). Her fra Bislett Games tidligere i juni. (Foto: Cornelius Poppe/NTB scanpix)
HAR FÅTT NOK: Kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon tar opp kampen mot Se og Hør. Fredag skal klagen de har levert inn mot bladet behandles i Pressens Faglige Utvalg (PFU). Her fra Bislett Games tidligere i juni. (Foto: Cornelius Poppe/NTB scanpix)

Kan pressen ta bilder av kronprinsparet i badetøy og av kongebarna under private arrangementer? Når Pressens Faglige Utvalg (PFU) gir sin vurdering tirsdag, er interessen stor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kongefamiliens omfattende klage mot Se og Hør behandles da i PFU. Medieinteressen for klagebehandlingen er så stor at PFU har sett seg nødt til å leie lokaler på et hotell i Oslo sentrum for å møte pågangen av pressefolk.

Klagen er framsatt av Det kongelige hoff «i forståelse med kongefamilien» og omfattet opprinnelig oppslag i åtte numre av Se og Hør. Tre av sakene ble imidlertid avvist fordi de var foreldet.

«Klagen kommer som resultat av en utvikling der respekten for privatlivet stadig settes under press av Se og Hør», skriver hoffet, som ønsker en klargjøring fra PFU om i hvilken utstrekning pressen mener at kongefamiliens privatliv er beskyttet. Se og Hør på sin side avviser dette som et feilaktig utgangspunkt og sier PFUs oppgave er å vurdere konkrete brudd i enkeltsaker. Avtroppende generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgard Kokkvold har kalt saken for historisk på grunn av omfanget og antall saker som er innklaget.

Bakgrunn: Kongefamilien klager inn Se og Hør for PFU

Badebilder i fleng

Hoffet mener Se og Hør gjentatte ganger har brutt god presseskikk når de har skrevet om familiens medlemmer. Kronprinsfamilien har blant annet klaget inn dekningen av deres private juleferie på øya St. Barts i Karibia julen 2011. Samlet viste Se og Hør 60 bilder av kronprinsfamilien i badetøy. Hoffet skriver i klagen at bildebrukens omfang og intimiteten i reportasjen ikke tar hensyn til kongefamiliens rett til privatliv, og at det å vise bade- og strandbilder er en særlig krenkelse av det private.

Hoffet har også klaget inn en reportasje om kronprinsparets pengebruk under samme ferie. Ifølge Se og Hør kostet ferien på 11 dager over en halv million kroner, og viste til leieprisen på en villa og en luksusyatch som kronprinsfamilien skal ha benyttet. Hoffet mener Se og Hør har skrevet en rekke feil i saken uten at de fikk mulighet til et tilsvar. «opplysningene utgjør (...) sterke beskyldninger om omfattende pengebruk», står det i klagen.

Les også: Kongefamilien har fått nok av Se og Hør

Offentlige strender

Se og Hørs ansvarlige redaktør Ellen Arnstad skriver i sitt tilsvar at kongefamilien må regne med å bli fotografert når den oppholder seg på offentlige strender, og i særdeleshet når de velger å feriere på St. Bart, som omtales som en øy med «høyere kjendistetthet enn kanskje noen andre steder i verden på den tiden av året».

Når det gjelder kostnadsspørsmålet står Se og Hør fast ved å ha brakt korrekte opplysninger om St. Barts-feriens totalt kostnad.

I vår forsøkte Slottet å få oppnevnt en frivillig tredjepart til å vurdere kostnadene, fordi de ikke ville utlevere opplysningene direkte til Se og Hør, men dette avviste bladet.

Les også: Etikkekspert mener kongefamilien må tåle Se og Hør

Bilder av barna

Også bilder som ble tatt av prins Sverre Magnus og Marius Borg i forbindelse med en privat bursdagsfest for kongeparet på Bygdøy kongsgård er klaget inn. «Bilder er tatt i det skjulte gjennom et bevoktet gjerde inn på kongeparets private eiendom, og det forelå ikke samtykke til fotograferingen av barna», står det i klagen.

Se og Hør avviser at de tok bilde av barna i skjul, og sier fotograferingen ble gjort ved porten i de kongelige gardisters åsyn, og mener de hadde rett til å ta bilde av kongebarna ved denne anledningen.

Klagen omfatter også to saker der Se og Hør siterte fra intervjuer som henholdsvis kronprinsesse Mette-Marit og prinsesse Märtha Louise hadde gitt til et tysk og et dansk blad. Hoffet mener sakene mangler fullverdig kreditering slik at det ser ut som de har gitt intervjuene direkte til Se og Hør.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus