NAV satser på flere digitale løsninger
Det skal bli enklere å søke om støtte.
Torsdag kunne regjeringen legge frem 45 nye tiltak som skal gjøre det enklere for brukerne av offentlige tjenester. Tiltakene er utarbeidet etter direkte innspill på bloggen «Enkelt og greit» som ble opprettet tidligere i år, hvor folk har lagt inn forslag om forbedringer hos det offentlige.
Fellesnevneren er altså at det skal bli enklere å være bruker.
Les også: Mottar du penger fra NAV? Sjekk om du kan reise på ferie til utlandet
Enklere for NAV-brukere
Til tross for at det er blitt 2013 må man fortsatt sende en rekke skjemaer og søknader i posten når man søker om støtte hos NAV. Dette skal det bli slutt på:
- Alle skjemaer fra NAV skal bli digitale i løpet av 2013 eller 2014.
- I dag kan ikke NAV-brukere endre kontonummer for utbetalinger på nett. Men allerede denne høsten blir dette mulig via NAVs nettsider.
- Det skal også komme digitale løsninger for deg som skal søke om foreldrepenger, dagpenger, sykepenger og barnetrygd.
Samtidig skriver regjeringen at NAV-brukere skal få innsyn i egen sak på NAVs nettsider.
I dag må brukere enten møte opp personlig eller ringe i åpningstiden for å få saksopplysninger eller få status på sin sak.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor enklere klagemuligheter, skal det allerede ha blitt opprettet et eget klagesenter, NAV Klageinstans, som også gir brukerne mulighet til å klage direkte på nett.
Les også: Mottar du penger fra NAV? Sjekk om du kan reise på ferie til utlandet
Andre tiltak regjeringen ønsker å prioritere i tiden fremover:
- Enklere å kombinere arbeid og uføretrygd
- Enklere og mer effektiv behandling av byggesaker
- Elektronisk tinglysing
Her kan du lese alle regjeringens 45 foreslåtte tiltak.
Les også: Mottar du penger fra NAV? Sjekk om du kan reise på ferie til utlandet