Hva er hashtag?

Bruken av emneord i sosiale medier kan være et nyttig verktøy, men også irritere enkelte. Illustrasjon: DinSide.no.
Bruken av emneord i sosiale medier kan være et nyttig verktøy, men også irritere enkelte. Illustrasjon: DinSide.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå slippes «emneord» løs på massene. Men hva er det, egentlig?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
*Litt hashtag-historikk
Amerikanerne kaller # for pound sign , men det er kjent som hash alle andre steder. På norsk kaller vi det for skigard.I moderne tid ble det først tatt i bruk på IRC for å kategorisere ulike chatterom. Eksempelvis:/join #osloMen i 2007 var Chris Messina den første til å bruke hashtagen som vi kjenner den i dag på Twitter:«how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?” tvitret Messina.Og resten er #historie.

Du har kanskje allerede sett og irritert deg over dette firkant-tegnet som dukker opp i perifere venners Facebook-innlegg, og lurt på om det betyr at de har en nært forestående reise med Oslo sporveier. En «hashtag» er et ord eller frase som starter med symbolet #, og som er en måte å kommunisere rundt et emne i sosiale medier. Derfor har man også foreslått at ordet på norsk skal være emneord eller emneknagg. Det er ordet etter #-symbolet som er selve emneordet, og som dermed blir både klikkbart og søkbart.

Fra nyheter til følelser

Emneord kan være nyttige til å finne informasjon om temaer som interesserer deg, og er man på et spesielt arrangement, eller det skjer en stor nyhetshendelse eller katastrofe kan de være praktiske ledetråder. Da orkanen Sandy herjet store deler av USA i fjor høst, var for eksempel #hurricanesandy en gjenganger. På musikkfestivalen Norwegian Wood som var forrige helg, ble #norwegianwood flittig brukt, og til høsten får vi sikkert se mye av #valg2013. Men emneord blir også brukt til å sette en merkelapp på situasjoner, følelser eller tilstander, ifølge Metronet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

God mat merkes ofte med #foodporn, og på søndager bruker mange #fyllesyk. Noen av dere har kanskje også sett #denfølelsen? Men i tillegg til å merke et emne, kan hashtagene også brukes til å filtrere ut innhold. Noen Twitter-apper lar deg nemlig "mute" (blokkere) emneord, slik at du ikke trenger å se meldinger som inneholder for eksempel noe som helst om #ManUnited. (Lykke!)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På Instagram bruker mange emneord for å få flere til å like bildene sine. Det er ganske vanlig at folk søker opp bilder, og i stedet for at kun kjæresten og mamma liker bildet av katten din, kan plutselig 50 personer fra hele verden gjøre det. Les også: Slik unngår du «facerape»

Nå også på Facebook

Twitter var først* ute med å ta i bruk emneord, så fulgte nettsamfunn som Instagram , Flickr, Tumblr og Google+ etter. Nylig meldte Facebook at emneord kan brukes også der. Det åpner opp for at langt flere folk enn før kan bruke dem. På verdens største nettsamfunn har nemlig emneord indirekte blitt snikinnført over lengre tid, siden folk poster sine Instagram-bilder og Twitter-meldinger der. Problemet har vært t de hittil ikke har fungert. Siden bruken ikke har avtatt, har det bare vært et tidsspørsmål før Mark Zuckerberg fant ut at her var det noe man kunne tjene penger på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For emneord brukes ikke bare for at folk skal kunne søke opp informasjon. Bedrifter bruker det også aktivt for å fronte kampanjer. Og slikt kan det bli penger av. Her er Facebooks nye hashtag-søk:



Les også: Twitter - nettets nye superhit

Hvordan bruke emneord?

Å bruke emneord er i grunn ganske enkelt, men det er et par ting du må huske på:

  • starter med #
  • støtter ikke mellomrom eller skilletegn
  • kan inneholde tall, men ikke spesialtegn som $ eller %
  • internasjonale tegn som æ, ø og å skal også fungere

Men! Selv om emneord kan være et nyttig verktøy, er det også mange som irriterer seg grønne når de ikke brukes riktig: – På sitt verste er de distraherende, språklig søppel, et skingrende rop om oppmerksomhet fra dem som kjemper desperat om flest følgere og likes på det sosiale nettet, skriver Dagbladet. Utenom de vi nevnte ovenfor finnes det ingen øvrige regler for hva som regnes som et "godkjent" emneord. Det er imidlertid regnet som god kutyme å etterleve følgende prinsipper:

  • Finn ut hva som er poenget med meldingen din og lag et passende emneord deretter. Lag noe du tror folk kommer til å finne igjen. For eksempel vil #glad, trolig ha liten nytte for noen senere.
  • Hold det kort og enkelt. #Ingenønskeråleseenhashtagsomvarerogvarerogsomerheltumuligålese. Ett ord er best, maks tre dersom du virkelig er nødt.
  • Og i såfall: bruk gjerne #StorBokstavIHvertOrd for å gjøre emneordet mer lesbart.
  • Ikke overdriv antall emneord på en gang. Lange emneord er en ting, men mange emneord er heller ikke greit. #Det #er #ingen #vits #å #lage #emneord #av #alle #ord #i #en #setning. #Det #er #ikke #poenget #med #hashtags, #og #blir #dessuten #veldig #vanskelig #å #lese. 1-2 er mer enn nok.

Som sagt er ikke disse reglene på noen måter skrevet i stein, men de kan være verdt å ha i bakhodet når du utfolder deg i sosiale medier. Og vet du hva, vi skal ikke sladre om du bryter dem! #yolo! (Øvrige kilder: ReadWrite , Twubs , SocialBakers , Metronet)