H og Frp svar skyldig om veibetaling

ENES OM VEIFINANSIERING? Både Høyre og Frp mener de skal klare å komme til enighet om hvordan norske veier skal finansieres dersom de to partiene havner i regjeringssamarbeid etter høstens stortingsvalg. Foto: NTB scanpix
ENES OM VEIFINANSIERING? Både Høyre og Frp mener de skal klare å komme til enighet om hvordan norske veier skal finansieres dersom de to partiene havner i regjeringssamarbeid etter høstens stortingsvalg. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Både Fremskrittspartiet og Høyre tror de skal klare å bli enige om veifinansiering i en blåblå regjering, men de klarer ikke å forklare hvordan det skal skje.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er helt sikker på at hvis det blir et klart borgerlig flertall etter valget, så vil dette løse seg. Men jeg innrømmer at det er ulike holdninger til finansieringen, sa samferdselspolitisk talsmann Trond Helleland i Høyre da Stortinget behandlet Nasjonal transportplan tirsdag.

Helleland beskrev overfor NTB i forrige uke uenighetene mellom Frp og Høyre om pengebruk og finansiering av veiutbygginger som «en gordisk knute». Da samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud redegjorde for Frps alternative – og sammenlignet med regjeringens forslag svært kostbare – transportplan, ble han og Helleland konfrontert med uttalelsene.

Les også: Frp vil bruke 455 milliarder ekstra på samferdsel

– Etter å ha hørt Hoksrud i salen i dag, har Helleland kommet noe nærmere en løsning på den gordiske knuten, spurte Anne Marit Bjørnflaten (Ap), nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, hvorpå stortingspresident Dag Terje Andersen tok partifellen i skole – for den mytiske gordiske knuten ble kuttet over, den ble verken løsnet eller «løst», påpekte Andersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den som til slutt gjorde kort prosess med den uløselige knuten ved å svinge sverdet, var for øvrig ingen ringere enn Aleksander den store, sier sagnet.

Bred uenighet

Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås lurte på sin side på om Hoksrud ville garantere for at Frps finansieringsmodell blir fulgt, eller om partiet til sjuende og sist vil vike unna når Høyre setter hardt mot hardt i eventuelle regjeringsforhandlinger. Det er på det rene at Høyre ikke kommer til å forlate handlingsregelen, slik Frps finansieringsmodell forutsetter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De borgerlige partiene vil la oppslutningen ved valget avgjøre hvor stort gjennomslag partiene får i en koalisjonsregjering etter valget til høsten.

Les også: Borgerlig enighet om Fornebu-bane, men ikke om resten

– Alle de fire partiene på ikke-sosialistisk side er enige om vi ønsker en mer offensiv samferdselssatsing. Frp skal overbevise de andre om at det kan vi gjøre uten å flå bilistene, sa han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fire partiene er imidlertid verken enige om hvor mye penger som skal brukes på samferdsel, hvordan finansieringen skal skje, hvorvidt bompenger skal inngå i finansieringen eller i hvor stor grad man skal bruke OPS-modellen for veibygging.

Samferdselspolitisk talsmann Hallgeir Langeland i SV beskyldte dessuten Frp for i det skjulte å ha gått med på «landeveisrøveri» ved å gå inn for obligatorisk bombrikke i alle biler.

– Intern splittelse

Uenigheten i samferdselspolitikken synes større opposisjonspartiene imellom enn mellom den rødgrønne regjeringen og opposisjonen, framholdt samferdselsminister Marit Arnstad (Sp). Hun forsvarte regjeringens forslag til Nasjonal transportplan, som blir vedtatt på bekostning av 60-70 enkeltforslag fra de forskjellige opposisjonspartiene.

– Heller ikke om de samlede økonomiske rammene for samferdselspolitikken er det stor uenighet mellom regjeringen og hoveddelen av opposisjonen. Den største uenigheten går mellom de forskjellige opposisjonspartiene, sa Arnstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Frps transportplan uinteressant, sier Arnstad

Regjeringen legger seg helt opp til øvre grense for hva som er forsvarlig å bruke av penger, uten at det går ut over rentenivå, inflasjon og konkurransekraften til norsk næringsliv, hevdet hun. Til sammenligning bruker Frp 455 milliarder kroner mer i tiårsperioden.

– Opposisjonen bør heller konsentrere seg om hvordan den skal klare å hogge over den gordiske knuten. De er fundamentalt uenige, men gir inntrykk av man kan gjøre alt det H, KrF, V og Frp vil. Vi andre vet at det ikke går i hop, sa hun.