Disse flyselskapene bryter reglene

Ryan Air er blant flyselskapene som ikke har fulgt opp Transportklagenemndas vedtak. Foto: Morten Holm / Scanpix
Ryan Air er blant flyselskapene som ikke har fulgt opp Transportklagenemndas vedtak. Foto: Morten Holm / Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Feriereisende opplever stadig at flyselskapet ikke tar dem dit de skal i tide, eller ikke i det hele tatt, for så å nekte å betale erstatning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Erstatning og økonomisk kompensasjon:
Ved forsinkelse og innstillinger har du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap og skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet. Hvor lang flygningen er og hvor lang tid flygningen blir forsinket, avgjør dine rettigheter som passasjer. Dersom flyet blir innstilt, skal flyselskapet tilby deg tre alternativer; refundere billettutgiftene dine, ordne alternativ reise så snart som mulig, eller når du ønsker det. Les mer på www.forbrukerradet.no.

Klage til Transportklagenemnda:

For at nemnda skal kunne behandle en klage, er det en forutsetning at klageren først har forsøkt å løse tvisten med motparten på egen hånd. Hvis motparten enten avviser klagen eller klageren ikke er fornøyd med svaret, kan saken behandles av Transportklagenemnda.

Når det blir klart et selskap ikke følger Transportklagenemndas vedtak, blir dette lagt ut på nemndas nettsider (https://fly.transportklagenemnda.no/).

Forbrukerrådet har gått gjennom avgjørelser i Transportklagenemnda, og siden i fjor sommer har det blitt offentliggjort tolv saker der flyselskap ikke har fulgt opp nemndas vedtak, heter det i en pressemelding fra Forbrukerrådet.


– Noen flyselskaper hever seg over gjeldende rett, og det ser vi veldig alvorlig på, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon «som arbeider for et forbrukervennlig samfunn», og gir gratis rettshjelp til forbrukerne.

Blant selskapene som bryter reglene er Wizz Air, Ryanair og Air Baltic gjengangere de siste par årene. Siden i fjor har det kommet frem tre forskjellige saker der Wizz Air har nektet å etterkomme nemndas avgjørelse. Det betyr at de reisende sitter igjen uten pengene de har krav på.

– Et vedtak i Transportklagenemnda skal etterkommes av flyselskapene, og forbrukerne skal få det de har krav på, sier Haabeth Rygg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ingen norske selskaper blant de som ikke følger nemndas avgjørelser. Sakene gjelder følgende selskaper: Wizz Air (3), Air Baltic (2), Ryanair (1), Icelandair (1), Air Berlin (1), eDreams (1), Cathay Pacific (1), Expedia (1), Finnair (1). Vedtakene har kommet i saker der passasjerer har opplevd blant annet forsinkelse, ruteendring, dårlig informasjon og kansellering.

Selv om flyselskapene ikke har rettet seg etter vedtakene i disse sakene, oppfordrer Haabeth Rygg reisende om å benytte seg av klagemuligheten.

– Mange passasjerer vet ikke hvilke rettigheter de har når flyet blir forsinket eller kansellert. Her har flyselskapene en stor informasjonsjobb å gjøre, sier hun.