Meny

– Totalt urealistisk

FrP vil bruke 455 milliarder kroner mer enn regjeringen på Nasjonal transportplan for perioden 2014-2023. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fremskrittspartiets nye transportplan gjør borgerlige samarbeidspartnere skeptiske.

Detaljene i Frps alternative nasjonale transportplan legges fram mandag formiddag.

Det som allerede er klart er at partiet ønsker å legge til 455 milliarder til regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for perioden 2014-2023. 

Les også: Frp vil bruke 455 milliarder ekstra på samferdsel

– KrF er også for å øke bevilgningene til samferdsel, men det nivået Frp legger seg på er helt urealistisk å få gjennomført, sier Kristelig Folkepartis leder Knut Arild Hareide til NRK.

Han mener Frp «bør bli mer realistisk».

– Jeg tror de bør få med seg at det er Høyre som øker sin troverdighet på samferdselspolitikk, ikke Frp, til tross for at de har pøst på med milliarder underveis. Troverdigheten til Frp går den andre veien, og det bør de tenke på, sier Hareide til NRK.

Heller ikke i Venstre er man imponert over FrPs planer.

– Vi i Venstre legger klimaforliket og handlingsregelen til grunn. Det gjør definitivt ikke FrP, sier Borghild Tenden, samferdselspolitisk talskvinne i Venstre, til ABC Nyheter.

– Kan få konsekvenser

Valgforsker Bernt Aardal mener slike storsatsinger kan slå begge veier, ikke minst avhengig av hvordan de andre borgerlige partiene ser på det.

– Hvis reaksjonen til KrF er representativ kan det gjøre at FrP skiller seg kraftig ut, men de har også sagt at de vil regjere sammen, sier Aardal til ABC Nyheter.

– Det er ikke nødvendigvis positivt for FrP. Det som forener de borgerlige partiene nå er først og fremst ønsket om å få en annen regjering. Hvis noen av FrPs velgere og sympatisører tror dette kan settes i fare av urealistiske planer kan det få konsekvenser. Men det avhenger av ikke bare retningen, men vel så mye intensiteten i reaksjonene fra borgerlige samarbeidspartnere, legger han til.

Skeptiske i Høyre

Også Høyre er skeptiske til FrPs friske utgiftsøkning:

– Vi har jo lagt frem en alternativ nasjonal transportplan der vi bruker 45 milliarder mer enn regjeringen har foreslått, men vi må frem med gangetabellen for å komme opp på Frps nivå, sier Trond Helleland som sitter i Stortingets transportkomité for Høyre, til NRK.

Han understreker at Høyre fastholder at man ikke skal gå utover handlingsregelen.

– Det er et friskt bud langt over det Høyre har sett mulighet for, sier Helleland til NRK.

– Ikke nødvendigvis flere velgere

– Det vi så når det gjaldt regjeringens transportplan var at det dreide seg om utrolig mange milliarder og store planer. Men vi så ikke nødvendigvis at det ble særlig mange flere stemmer av det. Man har nok av og til en overdreven forventning om at slike type utspill gir mange flere velgere, sier valgforsker Aardal til ABC Nyheter.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus