Meny

Strid om prinsesse Madeleines bussfil-bot

Prinsesse Madeleine må kanskje ut med 1.000 kroner i bot etter å ha kjørt i en bussfil i Stockholm. At det er få dager igjen til bryllupet, var ifølge politiet ikke en formildende omstendighet. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svenske prinsesse Madeleine, som lørdag gifter seg med kjæresten Chris O'Neill, har fått 1.000 kroner i bot for å kjøre i en bussfil. Hoffet avviser boten og sier prinsessen hadde lov å kjøre der.

– Nå må politiet se på hva som har skjedd, sier informasjonssjef ved det svenske hoffet, Bertil Ternert, og legger til at prinsesse Madeleine er fortvilet over at hennes bilkjøring har blitt en politisak.

Ut av køen

Det var tirsdag at den vordende bruden ble stoppet av politiet idet hun gled forbi en bilkø og kjørte i en bussfil i sentrum av Stockholm, skriver Aftonbladet.

Da politimannen som stoppet prinsessen kom bort til bilen, sa Madeleine ifølge øyenvitner at hun hadde juridisk immunitet og dermed tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet. Politimannen var ikke sikker på om det medførte riktighet, men lot likevel prinsessen kjøre videre.

Onsdag kunngjorde stockholmspolitiet at prinsessen ikke har juridisk immunitet, det er kun kongen som står over loven, og kunngjorde at hun ville få et forenklet forelegg pålydende 1.000 svenske kroner.

Hoffbiler

Men etter at saken havnet på topp i svenske medier onsdag, kunngjorde Ternert at prinsesse Madeleine har lov til å kjøre i bussfilen.

– Prinsessen kjørte i en av hoffets biler, som har tillatelse til å kjøre i kollektivfelt i Stockholm, sier Ternert.

Han legger til at tillatelsen gjelder alle hoffets biler, uansett hvem som sitter bak rattet.

Informasjonssjefen avviser at Madeleine skulle ha hevdet å ha juridisk immunitet, men kun hevdet at hun hadde lov å kjøre i kollektivfeltet.
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus