Krever opprydding i TV-bransjen

KJEKT: Å se hva du vil når du vil på hvilken enhet du vil er fordelen med nett-TV som HBO Nordic. Men Forbrukerombudet er kritisk til vilkårene slike tjenester opererer med. Foto: Per Ervland
KJEKT: Å se hva du vil når du vil på hvilken enhet du vil er fordelen med nett-TV som HBO Nordic. Men Forbrukerombudet er kritisk til vilkårene slike tjenester opererer med. Foto: Per Ervland
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet ber Netflix, HBO Nordic og TV2 Sumo gjøre det enklere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet har sendt brev til 23 tilbydere av TV-tjenester, blant annet HBO Nordic, Netflix, Canal Digital, Altibox, Viaplay og TV2 Sumo. Dette skjer etter den varslede gjennomgangen av det norske TV-markedet.

Hvor bra er egentlig HBO Nordic? Vi har testet tjenesten

I brevene ber ombudet aktørene holde seg på riktig side av loven.

– Tilbyderne må slutte med lange oppsigelsestider og bindingstider i strid med markedsføringsloven, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Les også: HBO Nordic gir seg: Tilbyr gratis prøveperiode

HBO og oppsigelser

For en måned siden fortalte DinSide hvordan HBO Nordic hadde problemer. Det rådet full forvirring om hva det kostet å komme seg ut av bindingstiden deres, og mange kunder følte seg låst til et abonnement de ikke ønsket.

HBO lovet å rydde opp, og endret blant annet teksten på nettsidene sine etter vår artikkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fortvilede kunder slipper ikke unna HBO Nordic

I brevet fra Forbrukerombudet får HBO Nordic skryt for blant annet oppsigelsesskjemaet og angrerettsinformasjon, men ombudet ber HBO redegjøre for blant annet bruddgebyret sitt. Som vår forrige artikkel viste kan det bli dyrt å slippe løs fra HBO-bindingen, og ombudet vurderer å gå videre med saken for å se om dette kan bryte markedsføringsloven.

– Ingen er tjent med å føle seg som et gissel, så dette er vi interessert i å rydde opp i, sa Rune Espedalen, som er ansvarlig for distribusjon og markedsføring av HBO Nordic i Norge, til DinSide i forrige runde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Erkerivalen Netflix opererer ikke med bindingstid, og får også skryt for sin oppsigelsestid i brevet fra ombudet. Kunder som vil ut betaler bare for den gjenstående måneden. «Vi ser positivt på at Netflix har en kortere oppsigelsestid enn det vi maksimalt kan akseptere, men vi vil understreke at vi mener at oppsigelsestiden bør være så kort som mulig», skriver ombudet i brevet til Netflix.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik får du Netflix, HBO Nordic, NRKs nett-TV og alt annet på TV-en din

Enkelt og trygt

TV2 Sumo får kritikk for sin praksis rundt angreretten. De henviser til feil paragraf i angrerettloven, og stiller krav til hvordan angreretten skal kreves av forbrukeren. Dette har de ikke lov til, skriver Forbrukerombudet i brevet.

Viaplay kritiseres for å stille krav til hvordan kunden sier opp abonnementet, og for å ikke opplyse om e-postadressen til kundestøtte tydelig nok.

– Det skal være enkelt og trygt å navigere i TV-markedet. Forbrukerne må ikke hindres fra å bytte leverandør, dersom produktet ikke lenger svarer til behovet, sier Nergård.

– Etter at tilbyderne har svart vil vi vurdere om det er flere problemstillinger som skal tas opp. I denne omgang er vi opptatt av å sikre et minimumsnivå av forbrukermobilitet i hele markedet for TV-tjenester.

Les også: Derfor finnes det ikke en «Spotify» for filmer og TV-serier