Nor-shipping setter søkelys på Arktis

Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund ser fram til skipsfartsmessen Nor-shipping  som starter i Oslo til uken. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.
Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund ser fram til skipsfartsmessen Nor-shipping som starter i Oslo til uken. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den raske issmeltingen i Arktis åpner nye muligheter for internasjonal skipsfart, men utfordringene står i kø. Dette blir hovedtema under skipsfartsmessen Nor-shipping til uken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forvaltning av arktiske strøk er regjeringens viktigste utenrikspolitiske prioritering og verdens hotteste geopolitiske tema. Det er massiv pågang for å drøfte dette i Oslo, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund til NTB.

Oslo blir verdens maritime hovedstad i de neste dagene. Nor-shipping har etablert seg som et ledende globalt møtested for bransjefolk, med utstillinger, konferanser og foredrag. Messen holdes hvert annet år, og det ventes over 35.000 besøkende.

Arrangementet omfatter også et maritimt politisk toppmøte i lokalene til Rederiforbundet, der næringsminister Trond Giske (Ap) skal møte kolleger fra andre skipsfartsnasjoner, norske og utenlandske næringslivsledere og sjefen for FNs internasjonale maritime organisasjon (IMO), Koji Sekimiu.

Bærekraftig

– Hovedtemaet er bærekraftig skipsfart, med særlig vekt på virksomhet i arktiske strøk. Det skjer en dramatisk utvikling som vil berøre alle. Våre barn vil oppleve et helt nytt hav som er fullt av muligheter. Men klare kjøreregler må på plass, og de må forvaltes av FN, sier Henriksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: CO2-utslippene endrer havet i Arktis og truer fiskerier

Han frykter at isen skal trekke seg tilbake raskere enn framdriften i de internasjonale forhandlingene. Det kan åpne for ukontrollert bruk av nye områder og seilingsleder, en utvikling alle ansvarlige land må bekjempe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men det vil klart virke fristende. Seilingstiden fra Europa til Asia kan kuttes med 40 prosent hvis havet nord for Sibir blir isfritt og seilbart. Og når vi vet at 90 prosent av all varehandel fraktes på kjøl, blir det store tall. Men sikkerhet og miljøhensyn må gå først, sier Henriksen.

IMO-prosessen er i gang, men alle internasjonale forhandlinger i dette formatet strekker seg over mange år.

FN er nøkkelen

– Vi må ha strengere regler for virksomhet her enn andre steder. Og det må skjer i regi av FN. At nasjonalstatene skal begynne med egne regler er ingen løsning, sier lederen i Rederiforbundet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forskere: - Stadig tynnere snødekke i Arktis

Han viser til at mindre is i Arktis åpner for mange typer maritim virksomhet og at ikke alle er like problematiske. Men det er særlig tre områder, der det er viktig å gå innført en kodeks for maritim virksomhet.

– Det gjelder olje og gass, siden 20-25 prosent av verdens uoppdagede ressurser kan ligger her, det dreier seg om transport inn og ut av Arktis og det handler ikke minst om nye seilingsruter, sier Henriksen.

Opplysninger fra Næringsdepartementet viser at det i 2010 bare var fire kommersielle seilinger gjennom Nordøstpassasjen, men at det i 2012 var hele 46.

– Det er mye som må på plass før dette kan skje på en forsvarlig, bærekraftig måte. Virksomhet i slike ekstreme strøk stiller store krav til kommunikasjon, isvarsling og værmelding, beredskap og søk- og redningskapasitet, sier Henriksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pirater

Kapringer og piratvirksomhet er også et tema som opptar den globale skipsfartsnæringen. Særlig har farvannene rundt Det indiske hav vært sterkt rammet av sjørøveri siden 2007, men krigsskip fra mange land har de siste to år avverget mange bordingsforsøk.

Henriksen viser til at det årlig går 20.000 skip gjennom Adenbukta mellom Jemen og Somalia, det mest utsatte området. Til enhver tid er det rundt 100 norske skip i farvann som er hjemsøkt av pirater.

I 2010 og 2011 var det ukentlige kapringer. Men økt militært nærvær og væpnede vakter om bord på sivile handelsfartøyer har virket.

Norge sendte 15. mai fregatten KNM Fridtjof Nansen til Afrikas Horn for å være flaggskip i NATO-operasjonen Ocean Shield. Fregatten deltok i 2009 i EU-operasjonen Atalanta i det samme området.

– Det er viktig at Norge er med på å beskytte verdens viktigste handelsvei og dem som jobber der, sier lederen for Rederiforbundet.