Lokallag i møte om uttalelser til Øygards bror

Rune Øygard (bildet) ble sist torsdag dømt til fengsel i ett år og tre måneder for seksuelle overgrep. Nå får broren hans, Skjåk-ordfører Rolf Kristen Øygard, kritikk for å ikke ha klart å skille mellom rollene som bror og ordfører. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Senterpartiets lokallag i Skjåk møtes søndag for å diskutere ordfører Rolv Kristen Øygards støtte til sin overgrepsdømte bror Rune Øygard. Lokalavisa i Skjåk krever en offentlig unnskyldning.

Lokalavisa Fjuken har vært sterkt kritisk til at Skjåk-ordføreren i retten skjøv deler av skylden i Øygard-saken over på offeret, den nå 17 år gamle jenta. Rolv Kristen Øygards bror, Vågå-ordfører Rune Øygard, ble sist torsdag dømt til fengsel i ett år og tre måneder for seksuelle overgrep mot jenta. Han ble frifunnet for det alvorligste tiltalepunktet om samleie med barn under 14 år.

Les også: Advokat vil senke den seksuelle lavalderen

Lokalavisa Fjuken skriver på lederplass at «Rolv Kristen Øygard påstår at han har klart å skille mellom rollene som bror og ombudsmann. Det har han ikke gjort».

Både avisen og mange i bygda krever nå en offentlig unnskyldning fra Øygard og Senterpartiet, skriver VG.

Lederen for Senterpartiet i Skjåk, Per Lars Lien, sier til avisen at han har innkalt styret i lokallaget til møte om saken søndag.

– Jeg har sagt at saken er en enorm tragedie for alle de involverte. Nå er det på tide å roe ned. Det gjelder mediene, politikere og alle andre. Øygard er også invitert til møtet, sier han.

Les også: Reagerer på Øygards siste utspill

Lien sier han vil spørre styret om hva de mener om saken og hvordan de synes den bør håndteres. Han sier det vil være naturlig å spørre styret om de skal diskutere en offentlig beklagelse. Han understreker at han ikke mener at saken skal ties i hjel.

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.