Dramatisk i svensk Arktis:Hele Kiruna by må flytte
Produserer jern: Loussavaara-Kirunavaara Aktiebolag (Laksefjellet-Rypefjellet AS), bedre kjent som LKAB AB, produserte 26,1 millioner tonn ferdige produkter, i hovedsak jernpellets, i 2011.
LKAB utvinner 90 prosent av all jernmalm i EU. Selskapet investerer nå 17 milliarder svenske kroner i to nye gruver og i utvidelse av underjordisk drift i Kiruna.
Flytter jern: LKAB transporterer den største mengden gods i Sverige. Hver dag går 15 lange tog med malmvogner til havnene i Luleå (5,7 millioner tonn) og Narvik (17,1 millioner tonn). Transportmengden tilsvarer et lastebillass i minuttet 24 timer i døgnet.
Tjener på jern: LKAB solgte jern for 31,1 milliarder svenske kroner i 2011. Fortjenesten var eventyrlige 14,8 milliarder.
Har mye jern: Jernmalmåren LKAB sitter på i Kiruna, er verdens største sammenhengende jernmalmforekomst. En enorm skive av det jernholdige mineralet magnetitt stuper østover ned i bakken, fire km lang og i gjennomsnitt 80 meter bred. Den beveger seg så nordover – under dagens Kiruna by.
Politikerne satser på jern: Den svenske statsminister Fredrik Reinfeldt har lovet 800 millioner svenske kroner til å ruste opp malmbanen mellom Luleå og Narvik. Samferdselsminister Marit Arnstad (Senterpartiet) setter av 1,6 milliarder kroner til Ofotbanen som frakter malm til Narvik i Nasjonal Transportplan for 2014-2023.
KIRUNA (ABC NYHETER): – Framtida er uviss - men spennende!
Så heter det i et informasjonshefte bystyret i Kiruna har gitt ut om en stor forandring som står for døra:
Hele sentrum i den arktiske byen, 3000 boliger, 500.000 kvadratmeter nærings- og boligeiendommer, skal rives og flyttes.
Ellers vil byen og dens beboere synke i bakken.
For langt under overflaten har gruveselskapet LKAB begynt å bore seg rett mot rådhuset. En av verdens mest verdifulle jernmalmårer strekker seg nemlig den veien.
Dermed er LKAB i ferd med å underminere byen. De tar nå kostnaden, et hittil ukjent milliardbeløp, med å bygge en ny by, rive den eksisterende og flytte alt over.
Fram til 2011, før spaden er stukket i jorda, har LKAB brukt 6 milliarder svenske kroner på prosjektet, opplyser selskapet.
Bakken åpner seg
Kirunas kommunevåpen består av symbolet for jern øverst, en rype nederst. Nå får jernet enda større tyngde.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGruveselskapet nærmer seg raskt.
Svære søkk i bakken i området mellom Kiruna-fjellet og sentrumtaler allerede sitt dramatiske språk.
Én vei har allerede måttet flyttes på, jernbanelinja østover likeså. Nå må en strekning av E10 bort. Og snart ryker de første boligene.
- Flyttingen skyldes de deformasjonene LKAB utsetter byen for når de borer seg skrått under byen. Grunnen vil sprekke under byen. Du kan allerede se de store deformasjonene. De nærmer seg bebygd strøk, sier professor Knut Eirik Dahl ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan var internasjonalt medlem i juryen som utpekte vinner i konkurransen om hvilket arkitektprosjekt nye Kiruna skal bygges etter.
- Drøyt 300 leiligheter i boligfeltet Gruvstadsparken rives først. Rivingen begynner kanskje neste år, forteller Kiruna kommunes informasjonsmedarbeider Mariann Nordmark, når ABC Nyheter besøker henne i rådhusbygget - som også er dømt til riving.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Her er innbyggernes reaksjoner på flyttingen
Først kommer rådhuset
For også Stadshuset ligger foran i rekken. Ansatte forteller til ABC Nyheter at det allerede oppstår sprekker i taket i kontorene deres, trolig på grunn av gruvegangene som sprenges og bores ut i deres retning.
Nå må ting skje fort. En arkitektkonkurranse om nytt rådhus er i gang.
- Det nye rådhuset skal stå ferdig bygget i slutten av 2016, i det nye sentrum som skal ligger tre kilometer østover, sier Nordmark.
Innen 20 år må cirka 3000 leiligheter flyttes, forteller LKAB i sitt informasjonsskriv om byforandringen.
«Den byen som vokste opp som følge av gruvedriften, må i dag flyttes om utvinningen skal kunne fortsette.», skriver selskapet.
Les også: Sp-ledere begeistret av gruveselskap som flytter en hel by
– En av de få byene
- Hva er en by på dette vakre høyfjellsplatået nord for polarsirkelen? Ambisjonen er en by av vår tid, en by av ny type, Mönsterstaden 2:0, bemerker professor Knut Eirik Dahl ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).
Artikkelen fortsetter under annonsenJuryen han var med i, valgte prosjekt kalt Kiruna 4-ever, laget av svenske White arkitekter og det norske Ghilardi + Hellsten Arkitekter i arkitektkonkurransen om Nye Kiruna.
4. mars i år fattet kommunestyret i Kiruna den historiske beslutningen om å utforme den nye byen etter denne planen.
- Vi står overfor en av de få industribyene i vekst. I andre byer er tendensen at de skal være grønne og virtuelle, påpeker professor Dahl.
- Kiruna har et sterkere forhold til verden, enn til Sverige. Malmen ender som skyskrapere i Kina. De nye økonomiene skaper denne veksten i Nord-Sverige, sier han.
I 2012 iverksatte professoren for øvrig en omfattende studie ved AHO om gruveindustriens påvirkning på samfunn verden over.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes: Stort arkitektprosjekt avdekker gruveindustriens nye makt
Dramatikken ulmer
- Utfordringen byen står overfor, er tosidig, sier Knut Eirik Dahl:
- Det ene er å innse det dramatiske som vil dukke opp når du begynner å rive bygninger. Det tror jeg ingen har innsett ennå.
En rundspørring ABC Nyheter gjorde på gata i Kiruna, tyder på at han rett i at reaksjonene så langt er svært så rolige.
- Den andre utfordringen er å rive og bygge opp igjen og flytte 500.000 kvadratmeter bygningsmasse, legger Dahl til.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes: - Man må jo flytte. Ellers raser man ned i bakken
Dette skjer under Kiruna
LKABs skisse under viser hvordan malmbrytningen har utviklet seg fra 1900, da det var dagbrudd, til malmen etter hvert måtte graves fram fra stadig større dyp.
Etter hvert som gruvegangene sprenges skrått innunder Kiruna sentrum, blir overflaten utsatt for stadig større fare for sammenrasning.
Artikkelen fortsetter under annonsenInfrastruktur som strøm- og vannledninger er det som blir først ødelagt. Før det skjer, må en ny by stå klar slik at innbyggerne og næringslivet kan evakuere dagens bygninger.
Les om Kirunas store flytteprosjekt hos Kiruna kommune: – Det är nu det händer!
Les om prosjektet hos LKAB: Samfunnsforandring
Les om jern i Stor Norske Leksikon