Bonusordninger igjen tillatt på innenriksflyginger
I SAS står jubelen i taket etter at regjeringen torsdag valgte å oppheve forbudet mot bonusprogrammer i innenriks luftfart.
– Dette er en gledelig nyhet for oss. Det er en fantastisk 17. mai-gave for oss og for tusenvis av innenrikspassasjerer som vil nyte godt av service- og produktfordeler som dette innebærer, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.
Han berømmer regjeringen for å ha tatt en klok beslutning, og sier SAS vil være i gang med bonusprogram for innenriksreisende i løpet av svært kort tid.
– Vi skal være på banen om kort tid, vi snakker kun få dager, sier Johansen.
Fortsatt bekymret
Bonusforbudet rettet mot SAS ble innført da Norwegian Air Shuttle ble et rendyrket lavprisselskap i 2002. I 2007 ble det innført et generelt bonusforbud i luftfarten på innenriksflyginger i Norge.
– Elleve år med bonusforbud i luftfarten har virket. Bonusforbudet har vært viktig for å sikre etablering av mer enn ett flyselskap i Norge, og for å opprettholde konkurransen i luftfarten, sier fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud (Ap).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Gjeninnfører for bedriftskunder
Aasrud sier regjeringen deler Konkurransetilsynets bekymring for konkurransen i luftfarten, og særlig i distriktene, når bonusforbudet oppheves.
Men ettersom det i dag er to store aktører i det norske markedet, og konkurransesituasjonen er mer robust enn da forskriften ble innført i 2007, velger regjeringen å oppheve forbudet.
Ikke enig med ESA
Konkurransetilsynet skal følge markedet nøye i tiden framover og blir bedt om å vurdere å pålegge flyselskapene opplysningsplikt om bruken av bonusprogrammer.
– Regjeringen mener derfor at det nå er riktig å oppheve bonusforbudet og falle tilbake på de alminnelige virkemidlene i konkurranseloven. Vi vil vurdere virkemiddelbruken på nytt dersom markedsutviklingen tilsier det. Regjeringen er ikke enig med ESAs rettslige vurderinger om at bonusforbudet er i strid med EØS-avtalen, sier Aasrud.
Regjeringen skal i tiden framover utrede muligheten for å lovregulere at bonuspoeng som opptjenes i arbeidsforhold tilfaller den som betaler for reisen, normalt arbeidsgiver.